Persoonlijke verhalen
30 juni 2022, 09:15
Reizen met de trein is iets wat voor de meeste van ons vanzelfsprekend en makkelijk is, maar dat is niet zo voor rolstoelgebruiker Nick Bootsman. ProRail kampt momenteel met tekorten in onderdelen, waardoor liften langer dan normaal defect blijven. Omdat de lift niet werkt wordt de treinreis voor mensen die daar afhankelijk van zijn steeds moeilijker.
Nick maakt dagelijks gebruik van het openbaar vervoer: "Het is mijn enige manier van reizen. Mijn familie kan mij niet met de auto rondrijden. Sinds de coronacrisis zag ik dat het steeds vaker voorkwam dat een lift kapot was op het station. In de afgelopen drie maanden is het mij al vier keer overkomen. Het maakt mij enorm onzeker en geeft mij erg veel stress."
"Ik moet nu vaak via Twitter vragen aan de NS of de lift van het station, waar ik naartoe ga het doet. Als ik niks hoor dan moet ik het in het algemeen vragen aan mensen. Vaak ben ik gedwongen om de avond van tevoren naar station Dordrecht te rijden om te kijken of de lift het daar nog doet. Dat geeft mij onnodig veel stress en neemt veel tijd in beslag. Ik voel mij ook een derderangs burger hierdoor. Het betekent dat ik geen leven heb, omdat ik in een rolstoel zit", vertelt hij.
Nick had een aantal weken geleden een oproep gedaan op Twitter om aan te geven hoeveel liften er bij treinstations door heel Nederland kapot zijn: "Ik kreeg er enorm veel doorgestuurd en op dit moment zijn er bij mij 26 bekend, maar volgens mij is dat het topje van de ijsberg."
"ProRail biedt nu hulp aan door het samenwerken met zogenoemde reisassistenten. Soms kunnen die al aangeven dat een lift defect is, maar ik heb ook meerdere malen ergens gestaan en dat de lift kapot was en ik dus nergens naartoe kon", vertelt hij verder. "Maar als ze er zijn en het wel goed loopt, dan reizen we vaak door naar een station waar de lift wel werkt en dan ga ik met de taxi naar de locatie. Al wil ik niet afhankelijk zijn van een 'reisassistent'. Daarnaast kan ik in Dordrecht vaak alleen reizen door de rolstoelvriendelijke sprinter", zegt hij.
"ProRail mag naar mijn mening meer doen dan ze nu doen. De liften worden ook niet goed onderhouden. Het ruikt vaak naar pis en het is er altijd enorm vies. Als je dat beter bijhoudt dan is volgens mij de kans groter dat het minder snel kapot gaat", vertelt Nick.
ProRail betreurt het dat mensen die afhankelijk zijn van liften nu problemen ervaren: "We hebben problemen met technisch personeel en onderdelen die niet geleverd kunnen worden. Uit noodoplossing kunnen mensen de NS bellen en bieden we hulp aan. Dan reizen ze een station verder waar de lift het wel doet en dan kunnen ze met de taxi naar de juiste locatie gebracht worden."
"We zien ook de laatste tijd steeds meer vandalisme en daardoor ook grotere problemen die opgelost kunnen worden. Door de coronacrisis en de oorlog in Oekraïne zijn onderdelen vaak niet te verkrijgen waardoor het nu maanden duurt in plaats van dagen om dingen te repareren", reageert de spoorwegbeheerder. Volgens ProRail is het overmacht en hopen ze de problemen zo snel mogelijk op te lossen.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.