Persoonlijke verhalen
7 sep 2022, 21:05
Door de stijgende prijzen is het steeds lastiger voor mensen om hun boodschappen en energiekosten te betalen, zo ook voor de 69-jarige Linda van Akkeren uit het Noord-Hollandse Zwanenburg. Ze leeft van haar AOW en aanvullend pensioen en heeft geen idee hoe ze haar nieuwe energierekening moet gaan betalen.
Tegenwoordig zit Linda krap bij kas. Ze verwacht dat dit volgend jaar erger gaat worden. Zo erg dat ze denkt vanaf 1 februari een aantal kranen dicht gaat draaien. Haar energierekening bedraagt nu 'slechts' 195 euro, maar dit gaat naar 906,44 euro begin volgend jaar.
Hier schrok ze flink van en ze dacht dat er een foutje was gemaakt, maar het tegendeel bleek waar te zijn: "Je schrikt en je gaat denken. Er begint dan een traantje te rollen, zo van: dit kan niet. En even later denk je: ik moet stappen ondernemen, dingen gaan doen en een baantje zoeken. Het is moeilijk."
Ze dacht eerst van haar AOW en pensioen te kunnen genieten van haar oude dag, maar niets is minder waar: "Je denkt eerst te gaan genieten, want je heb je AOW'tje en je pensioentje. Vakantie hier en een dingetje daar. Nou ja, dat kan dus allemaal niet en dan denk ik van: dan maar naar een voedselbank. Meer kan ik er niet van maken."
Haar weekbudget is ongeveer 40 euro: "Ik ben alleen. Dat scheelt natuurlijk wel. Ik kijk naar aanbiedingen en eventueel dingen die zijn afgeprijsd. Gewoon proberen om met een klein beetje rond te komen. Geen idee wat het volgend jaar gaat worden. Ik vestig mijn hoop op de regering en op Prinsjesdag dat daar nog wat uit gaat rollen voor mensen die in hetzelfde schuitje zitten."
Want Linda verwacht dat het voor veel mensen slechter gaat worden. "Ik vind dat iedereen zijn mond open moet gaan doen en het niet over zich heen moet laten komen. Doe je mond open! Als niemand wat zegt, denkt de regering: dat gaat toch prima? Ze redden het toch allemaal nog, Dus wij hoeven geen stappen te ondernemen. En dat is waar ik het voor doe."
Ze is inmiddels ook al langs geweest bij de welzijnsorganisatie van Gemeente Haarlemmermeer, MeerWaarde: "Die hebben alles genoteerd en die hebben ook een lijstje van mijn vaste kosten en mijn inkomen gemaakt. Zij zouden contact opnemen met een energiecoach. Die energiecoach heeft dus een keer gebeld en ze zou nog een keer contact opnemen, maar ik heb niets meer gehoord."
Ook heeft ze de energieleverancier gebeld: "Ik dacht ze hebben de komma verkeerd gezet ofzo, dus ik ga maar even vragen wat er aan de hand is. Maar het is dus wel echt het bedrag. En toen heb ik uitgelegd dat ik dat dus niet kon betalen. Toen zeiden ze: Nou, mevrouw dan kunt u een betalingsregeling treffen. Als ik dat ga doen, dan bouw ik een schuld op die ik van z'n lang zal ze leven natuurlijk nooit kan aflossen."
Herken jij dit probleem? Heb jij moeite om je rekening te betalen? Ben je ten einde raad? Of heb je juist een oplossing gevonden en wil je die delen met de rest van Nederland? Mail of bel ons dan via hart@talpanetwork.com en 020- 800 7777.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.