Terug

Volg Hart van Nederland

Botox-boom onder jongeren: 'Vijftienjarige kwam thuis met dikke lippen'

Milieu en Gezondheid

11 jan 2024, 23:56

De cosmetische industrie groeit snel in Nederland. Alleen in Amsterdam is er al een vijfvoudige toename van het aantal klinieken in de afgelopen tien jaar tijd. Cosmetische ingrepen, waaronder het nemen van fillers en botox, zijn populair onder jongeren. Door de normalisering van zo'n 'schoonheidsspuitje' en sociale media is de drempel naar een ingreep voor vollere lippen en een strakke kaaklijn steeds lager.

Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat er nu ongeveer 200 klinieken in het land zijn, terwijl dat er in 2013 nog geen 30 waren. In Nederland worden jaarlijks ongeveer 450.000 zogenaamde injectable behandelingen uitgevoerd, blijkt uit data van Expertisegroep Cosmetische Ingrepen. Hierbij worden niet de behandelingen meegerekend die binnenshuis worden gedaan en dus niet zijn geregistreerd.

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Veel kritiek

De 24-jarige influencer Melle van Rooijen uit Apeldoorn is vanaf zijn achttiende begonnen met botox en fillers in zijn gezicht. Op latere leeftijd begint hij ook aan liposuctie, waarbij hij zijn wangvet liet verwijderen. Omdat hij op jonge leeftijd erachter kwam dat hij verkeerde en illegale behandelingen kreeg, besloot hij via sociale media zijn volgers voor te lichten over het doen van ingrepen.

Ondanks dat hij veel mensen wil helpen, krijgt hij veel kritiek over zich heen. "Elke dag krijg ik haatberichten, maar het boeit me niet. Inmiddels heb ik een dikke huid ervan gekregen", vertelt Melle. De Apeldoorner krijgt vaker de vraag te horen wanneer hij klaar is met het doen van ingrepen. "Ik luister ook en ook goed naar mijn moeder. Mensen vinden dit al doorgeslagen maar ik hou het op mijn manier natuurlijk. Voor mij is dit hoe ik eruit wil zien."

Genormaliseerd

Anne-Mette Hermans, universitair docent en voorzitter van de Expertisegroep Cosmetische Ingrepen, doet onderzoek naar cosmetische ingrepen onder jongeren: "De doelgroep van 18 tot 25 jaar vindt het gewoner om een ingreep te doen". Hermans legt uit dat dit heeft te maken met twee factoren. "De toegankelijkheid speelt mee, want door meerdere aanbieders is het goedkoper om botox of fillers te doen".

Zo werken steeds meer klinieken met ondernemers en kun je al een botoxbehandeling laten uitvoeren vanaf 79 euro. Hermans vult aan: "Ook speelt de rol van media mee, zowel de reality tv-series als de sociale media. Uit onderzoek blijkt ook dat er een relatie is met het volgen van influencers en de stap naar een ingreep".

Vijftienjarige aan botox

De vraag die Hermans en meerdere cosmetisch artsen bezighoudt is: waar gaat het heen nu het steeds normaler wordt? Zo ook David Mosmuller van de Amsterdamse kliniek Docters at Soap. Een cosmetische ingreep kun je in Nederland doen vanaf 18 jaar, net als roken en drinken. Maar Mosmuller kiest ervoor om alleen 25-plussers te behandelen, mits er medische redenen zijn om het wel te doen.

Hij noemt hierbij een schokkend voorbeeld dat hij wil voorkomen: "Een vijftienjarig meisje kwam thuis met dikke lippen. Ze had een kliniek in Rotterdam gezien op TikTok".

Artsen maken zich al langer zorgen om adviezen van influencers:

Artsen maken zich zorgen om gezondheidsadviezen van influencers.mp4
1:53
Artsen maken zich zorgen om gezondheidsadviezen van influencers.mp4

Ook hij ziet een groei in het aantal klinieken en ingrepen. "Je leest ook dat het een 'booming business' is dus mensen gaan dan zonder een certificaat aan de slag. Zo huurt een ondernemer een arts in. Ik spreek artsen die na klachten over hen zijn opgestapt omdat ze een behandeling weigerden omdat die onverantwoord waren of te ver gingen. De ondernemer wil dan toch dat de arts uitvoert, maar die moet ten alle tijden onafhankelijk kunnen werken", legt hij uit.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.