Milieu en Gezondheid
23 mrt 2021, 18:50
Geen fysieke lessen, niet naar de kroeg en Netflix allang uitgespeeld. Iedereen hoopt dat de coronamaatregelen snel versoepeld worden, maar vooral jongeren hebben last van neerslachtigheid en stress. Het Rode Kruis start daarom een campagne om hen mentaal op te peppen tijdens: #skipdecoronadip.
Volg het laatste nieuws over het coronavirus in Nederland via ons liveblog
De actie is een vervolg op de campagne van februari. Toen organiseerde het Rode Kruis de zogenoemde #skipdecoronadip-uitdaging, omdat veel jongeren tussen de zestien en dertig jaar zeiden tijdens de lockdown regelmatig last te hebben van eenzaamheid en somberheid. In april komt er nu een themamaand.
"Ik zie dat veel jongeren in deze tijd last hebben van bijvoorbeeld stress, eenzaamheid of een gebrek aan motivatie", zegt psycholoog Madelon Bronner tegen Hart van Nederland. "Tijdens de #skipdecoronadip-themamaand geven we hen handvaten om hiermee om te gaan", legt ze uit,
Wieke van Vlaardingen zit al een jaar 'opgesloten' op haar studentenkamer in Amsterdam. Ze is blij dat er steeds meer aandacht lijkt te komen voor de mentale problemen waar jongeren mee rondlopen. "Het is ineens normaal om een 'coronadip' te hebben en nergens zin in te hebben, maar dat ís niet normaal", vertelt de 20-jarige studente. "Mensen worden ziek van corona, maar ook van de maatregelen."
De Amsterdamse is heel duidelijk: ze staat achter de regels en vertrouwt het beleid van de regering. "Maar het knaagt dat er zo weinig aandacht is geweest voor studenten", vindt ze. "Dat er nu meer erkenning is, vind ik een goede zaak. Ik zie mensen om me heen die er echt slecht aan toe zijn, die krijgen moeilijk hulp."
Zelf heeft Wieke een manier gevonden om met haar coronadipjes om te gaan, al lukt dat lang niet altijd. "Ik probeer dingen te plannen waar ik naar uitkijk, dan is er altijd een stip aan de horizon", vertelt ze. "Maar soms helpt niets, dan heb ik nergens zin in. Een programma zoals dat van het Rode Kruis is goed. Ik hoop dat die aandacht ook na de crisis blijft. Dat zal hard nodig zijn."
Jongeren die zich hebben aangemeld voor de campagne gaan een maand lang iedere week met een ander thema aan de slag. Psychologen van het Rode Kruis geven daarbij tips en oefeningen om beter in je vel te zitten.
De themamaand is vanaf 5 april te volgen via de Instagrampagina van het Rode Kruis. Jongeren die ervaringen willen uitwisselen, kunnen dit doen via een speciale besloten Instagramgroep.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.