Terug

Volg Hart van Nederland

Foodwatch: supermarkten willen één leeftijdsgrens voor kopen energiedrankjes

Foodwatch: supermarkten willen één leeftijdsgrens voor kopen energiedrankjes

Milieu en Gezondheid

23 sep 2021, 07:34

Voedselwaakhond foodwatch heeft een brief geschreven naar de directeuren van tien grote supermarkten in Nederland om de leeftijd waarop jongeren energiedrankjes mogen kopen, te verhogen naar achttien jaar. De meeste supermarkten hebben daar volgens de organisatie ook wel oren naar.

Een hoge consumptie van energiedrankjes kan leiden tot hartritmestoornissen, slaapproblemen en zelfs nierfalen. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) waarschuwde al in 2014 dat energiedrankjes vooral bij jongeren een gevaar voor de gezondheid zijn, aldus foodwatch.

Bij Aldi en Lidl grens op veertien jaar

De enige supermarkten die nu een leeftijdsgrens hanteren zijn Lidl en Aldi, daar mogen energiedrankjes niet worden verkocht aan kinderen onder de veertien jaar. Foodwatch heeft naast Aldi en Lidl ook AH, Coop, DekaMarkt, Dirk, Jumbo,, Plus, Spar en Vomar opgeroepen te gaan werken met een leeftijdsgrens.

Volgens de voedselwaakhond staan de tien aangeschreven supermarkten, met een gezamenlijk marktaandeel van 90 procent, open voor het optrekken van de leeftijdsgrens, bij voorkeur naar 18 jaar. Voorwaarde voor hen is wel, dat alle supermarkten meedoen.

Hart van Nederland/ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.