Terug

Volg Hart van Nederland

Lidl legt vleesvervangers naast vlees in koeling zodat bezoekers vega-optie kopen

Lidl legt vleesvervangers naast vlees in koeling zodat bezoekers vega-optie kopen

Milieu en Gezondheid

9 juni 2023, 15:37

Als je binnenkort bij de Lidl boodschappen doet, moet je even goed opletten bij de vleesafdeling. De supermarktketen gaat namelijk vleesvervangers naast het echte vlees aanbieden in de koeling. Dit om klanten te verleiden om vaker voor plantaardig eten te kiezen.

De discounter heeft besloten de vier best verkopende vleesvervangers in 70 filialen direct naast het vlees te leggen, waardoor klanten met één handbeweging kunnen kiezen voor de vegetarische optie.

'Af en toe een dagje geen vlees'

Deze nieuwe aanpak heeft als doel om ook de klanten die normaal gesproken het vega-schap voorbijlopen te overtuigen van de voordelen van plantaardig eten. De geselecteerde vleesvervangers die naast het vlees komen te liggen, zijn vegan rulgehakt, vegetarische kipstukjes, de vegan shoarmaschnitzel en de vegaburger.

De Lidl is niet de eerste die meer inzet op plantaardige producten. Onder meer McDonald's is om en kiest permanent voor vleesvervangers:

De McPlant komt terug: vleesvervanger McDonald's krijgt permanente plek op menukaart
0:27
De McPlant komt terug: vleesvervanger McDonald's krijgt permanente plek op menukaart

Chantal Goenee van Lidl legt aan het AD uit: "Ons doel is dat onze klanten zien hoe makkelijk en lekker het is om af en toe een dagje geen vlees te eten en zo onze impact op het klimaat te verkleinen."

Daarnaast is het voor consumenten direct duidelijk dat vleesvervangers goedkoper zijn dan vlees.

Meer plantaardig voedsel verkopen

Om het effect van deze nieuwe indeling te meten, zal Lidl na drie maanden evalueren. Het experiment wordt uitgevoerd in 70 van de 440 filialen, waarbij Wageningen University & Research het proces nauwlettend volgt. Tijdens de proef zullen klanten ook geïnterviewd worden over de aanpassing. Volgens onderzoeker Monique van der Meer hebben vergelijkbare veranderingen een positief effect gehad op de verkoop van vleesvervangers.

Lidl wil dat in 2030 minstens 50 procent van de verkochte eiwitten van plantaardige afkomst zijn. Op dit moment is 38 procent van de verkochte eiwitten plantaardig, terwijl 62 procent afkomstig is van dierlijke producten.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.