Terug

Volg Hart van Nederland

Supermarkten hebben groene praatjes, maar komen in praktijk bijna niet in actie

Supermarkten hebben groene praatjes, maar komen in praktijk bijna niet in actie

Milieu en Gezondheid

5 okt 2023, 21:19

De groene praatjes van de zeven grootste supermarkten blijken maar weinig gaatjes te vullen in de praktijk. Geen van de supermarkten heeft een uitgewerkt klimaatplan om het klimaatdoel in 2050 van nul uitstoot te halen. Wel zijn Lidl, Ekoplaza en Albert Heijn het best aan de weg aan het timmeren als het gaat om het aanbieden van eerlijke en duurzame producten.

Supermarkten Lidl, Plus, Ekoplaza, Jumbo, Albert Heijn, ALDI en Dirk zijn door het onderzoeksbureau Questionmark in samenwerking met Mighty Earth, Milieudefensie en Natuur & Milieu onder de loep genomen op het gebied van klimaatplannen, duurzame landbouw, eiwittransitie en duurzame verpakkingen.

Nederlanders zijn al bezig om gezonder te eten, al is er nog winst te behalen volgens het RIVM:

Minder rood vlees, meer plantaardige voeding: Nederlanders eten een stuk gezonder
0:38
Minder rood vlees, meer plantaardige voeding: Nederlanders eten een stuk gezonder

Weinig actie

De supermarkten zelf vinden dat zij een rol spelen in het terugbrengen van uitstoot, maar volgens de onderzoekers ondernemen zij nog weinig actie om dat te laten zien.

Er wordt door sommige supermarkten, zoals Albert Heijn en Lidl, wél inzicht gegeven in de herkomst, het transport en de teelmethode van de verkochte producten. Openheid is volgens de Superlijst 2023 een belangrijke stap voor supermarkten om meer verantwoordelijkheid te kunnen nemen bij het verduurzamen van het voedselsysteem.

Kant-en-klaar maaltijden

In de supermarkten ontkom je bijna niet aan dierlijke eiwitten. En dan vooral bij de kant-en-klaar maaltijden: meer dan 90 procent van deze maaltijden in de supermarkten bevat dierlijke ingrediënten zoals vis, vlees, kaas, zuivel of eieren.

Met name bij de ALDI en de Dirk is het lastig om maaltijden met dierlijke eiwitten te vermijden en in plaats daarvan te kiezen voor een volledig plantaardige maaltijd.

Reclamefolders

De folders van de onderzochte supermarkten staan vol met dierlijke producten. Voor meer dan 80 procent hebben deze producten een hoge of middelmatige klimaatimpact zoals vlees, kaas of vis. Van alle eiwitrijke producten in de aanbieding is 34 procent voor rood vlees. Ekoplaza heeft de meest milieuvriendelijke eiwitrijke aanbiedingen.

De supermarkten die zijn onderzocht zijn goed voor ruim procent 80 van de Nederlandse markt. Ekoplaza is meegenomen in de vergelijking vanwege de duurzaamheidsclaim van het bedrijf.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.