Milieu en Gezondheid
20 mei 2021, 14:38
De Twitter-ruzie tussen de Belgische viroloog en Willem Engel is sinds vandaag te bewonderen op 2000 reclamezuilen door heel Nederland. Dankzij een spontane actie van internetondernemer Alexander Klöpping, begon de inzamelingsactie woensdagmiddag nadat er op Twitter een ruzie ontstond tussen de Belgische viroloog Marc van Ranst en Viruswaarheid-voorman Willem Engel.
De digitale woordenwisseling tussen de twee begon nadat Van Ranst moest onderduiken omdat er in België een klopjacht gaande is op Jurgen C., een militair die virologen bedreigt. C. zou er extreemrechtse sympathieën op na houden en heeft onder meer de bekende viroloog Marc van Ranst bedreigd.
Uit voorzorg is hij met zijn gezin ondergebracht op een veilige en geheime locatie. De beroepsmilitair is nog altijd niet gevonden.
Op Twitter liet Willem Engel weten dat Van Ranst er het zelf naar gemaakt heeft. Volgens de Viruswaarheid-voorman heeft Van Ranst deze situatie zelf gecreëerd door "opzettelijk mensen in een angstterreur" te storten. "Ik ben niet voor het bedreigen van wie dan ook, maar Van Ranst heeft het zo bont gemaakt dat hij nu extreem gehaat is", schrijft Engel. "Natuurlijk is hij niet alleen verantwoordelijk, maar hij heeft zeker een aandeel in de angstpandemie."
Van Ranst zag de tweet van Engel voorbijkomen en besloot uit te halen naar de 'hoofdmaarschalk van de wappiekermis'. "Wanneer we ooit geconfronteerd worden met een salsapandemie, ga ik met veel plezier luisteren naar wat jij als dansleraar te zeggen hebt. Echter, op dit moment geef ik geen flying fuck om wat jij uitkraamt, en Nederland zou dat best ook niet doen.”
Het gesprek waarop ook andere gebruikers reageerde ging nog door. Zo werd Engel later nog neergezet als een amateurvoetbalverenging nadat Het bloedbeeld van Viruswaarheid hem uitnodigde voor een debat: "Niemand wil Ajax zien spelen tegen VV Sliedrecht. En jij bent zeker geen Willem II, Willem.”
Klöpping, die zijn steun voor de viroloog wil laten zien, begon een crowdfundsactie om de tweets van Van Ranst te laten zien op abri's door heel Nederland. Deze digitale reclamezuilen staan vaak in winkelcentra en stedelijke gebieden.
Op de pagina van de actie schrijft Klöpping: "Hij heeft niet alleen een meneer met een raketwerper achter zich aan”, stelde Klöpping op de crowdfundpagina, „hij sabelde de hoofdmaarschalk van de wappiekermis, Willem Engel, neer op Twitter met de scherpste pen. Het is duidelijk: Marc Van Ranst verdient onze steun.”
En dat geld inzamelen liep als een trein. De actie van Klöpping heeft binnen 24 uur al ruim 25.000 euro opgehaald. Genoeg, volgens Klöpping. "Het is mooi geweest. De donatieknop staat uit. De komende dagen wordt de thread op meer dan 2000 plekken in Nederland getoond. Van tankstations tot bushokjes, van winkelcentra tot Schiphol. Blijf foto's sturen!"
De eerste abri met de tweet van de Belgische Viroloog is al gespot. In winkelcentrum Leidsenhage in Leidschendam kwam donderdagochtend een twitteraar de onderstaande abri tegen:
Onder het bericht wordt er enthousiast op de actie en het resultaat gereageerd.
Donderdagmiddag reageerde Alexander Klöpping op Twitter dat de tweets intussen op 2000 borden te zien zijn. "Wil iemand please een foto van me maken van het gigantische scherm bij Schiphol?", vraagt hij aan zijn ruim 488.000 volgers.
Beeld: Twitter/Meerdanmamavan
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.