Milieu en Gezondheid
17 aug 2023, 21:47
Sinds de Formule 1 terug is in ons land is er ieder jaar wel weer een relletje om het een of ander. Deze keer gaat het om iets waarvan we dachten dat we we er al lang vanaf waren: tabaksreclame. Nou ja, een soort van. Het gaat namelijk om snus, een soort theezakjes die je onder je bovenlip steekt en waardoor je flinke hoeveelheden nicotine binnenkrijgt.
Het bekende Formule 1-team McLaren heeft namelijk groot 'Velo' op de zijkant van hun bolide staan. En dat is een grote producent van het verslavende middeltje. Ontoelaatbaar, zeggen de Gezondheidsfondsen Rookvrij (KWF, Longfonds en de Hartstichting) en die stappen daarom naar de Stichting Reclame Code.
Iemand die die stap zeker kan waarderen, is Jerrol Lashley van Bewust Jongerenwerk Noord-Holland. Hij geeft jongeren voorlichting over het gebruik van het zwaar verslavende middel en vertelt ze over de gevaren. Lashley ziet de reclame graag verdwijnen.
"Ik keur de reclame ten zeerste af. Wij roepen al jaren dat dit een goedje is waar duidelijk meer aandacht voor moet komen." Dat er uitgerekend bij een groot evenement zoals de Grand Prix nu een bolide rondrijdt met daarop 'Velo', een merk van British American Tobacco (BAT), schiet bij hem in het verkeerde keelgat.
"Ik vind het heel erg dat, nu er aandacht is voor de effecten van snus, het gepromoot wordt door zo'n groot team. Straks denken jongeren: 'zie je wel, wij kunnen dit gebruiken en het is niet schadelijk voor ons'."
Lashley kent veel jongeren die snus gebruiken. "Je ziet het op scholen en het is heel makkelijk online verkrijgbaar. Men zegt dat het goed voor je is. Studenten vinden dat het concentratieverhogend werkt."
Het is zeker niet goed voor je en die laatste claim is ook zeer discutabel, weet de jongerenwerker. Wat hem betreft letten docenten dan ook goed op en spreken ze leerlingen erop aan.
Zelf doet hij dat namelijk ook met zijn workshops, bijvoorbeeld op scholen. En dan krijgt hij flink wat schokkende verhalen van (soms ex-)snusgebruikers te horen. "Ze krijgen er hartkloppingen van, slaan geel uit, krijgen trillingen, en raken snel verslaafd.
Er zijn tieners die misselijk worden in de pauze en moeten overgeven. Heel bizar." Lashley pleit voor een stevig plan om een verbod van het middel goed te handhaven. En dus een einde aan de reclame-uitingen.
Stichting Reclame Code kan inhoudelijk nog niet op de zaak ingaan omdat deze nog loopt. McLaren en BAT is om een reactie gevraagd, maar die hebben die op moment van schrijven nog niet gegeven.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Lees ook
Kinderen met gratis snus op schoolplein geronseld voor criminele circuit
Gezondheidsfondsen boos over snusreclames op Grand Prix Zandvoort
Tabak al eerder uit de schappen van Albert Heijn, ook geen messen meer te koop
Alcoholslot ligt op de loer: forse accijnsverhoging en drooglegging van sportkantines
Roken veel schadelijker dan gedacht: hoeveelheid schadelijke stoffen veel hoger dan gemeten
Utrecht verbiedt openen tabakszaken in strijd tegen roken
Kabinet onderzoekt totaalverbod op filtersigaretten
RIVM: maak sigaretten onaantrekkelijk met donker kleurtje en geen smaak
Minderjarigen kopen nog steeds te gemakkelijk sigaretten en vapes
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.