Terug

Volg Hart van Nederland

Zorgen over snus-reclame bij Formule 1 Zandvoort: 'Heel erg dat zo'n groot team dit promoot'

Milieu en Gezondheid

17 aug 2023, 21:47

Sinds de Formule 1 terug is in ons land is er ieder jaar wel weer een relletje om het een of ander. Deze keer gaat het om iets waarvan we dachten dat we we er al lang vanaf waren: tabaksreclame. Nou ja, een soort van. Het gaat namelijk om snus, een soort theezakjes die je onder je bovenlip steekt en waardoor je flinke hoeveelheden nicotine binnenkrijgt.

Het bekende Formule 1-team McLaren heeft namelijk groot 'Velo' op de zijkant van hun bolide staan. En dat is een grote producent van het verslavende middeltje. Ontoelaatbaar, zeggen de Gezondheidsfondsen Rookvrij (KWF, Longfonds en de Hartstichting) en die stappen daarom naar de Stichting Reclame Code.

Verkeerde keelgat

Iemand die die stap zeker kan waarderen, is Jerrol Lashley van Bewust Jongerenwerk Noord-Holland. Hij geeft jongeren voorlichting over het gebruik van het zwaar verslavende middel en vertelt ze over de gevaren. Lashley ziet de reclame graag verdwijnen.

"Ik keur de reclame ten zeerste af. Wij roepen al jaren dat dit een goedje is waar duidelijk meer aandacht voor moet komen." Dat er uitgerekend bij een groot evenement zoals de Grand Prix nu een bolide rondrijdt met daarop 'Velo', een merk van British American Tobacco (BAT), schiet bij hem in het verkeerde keelgat.

"Ik vind het heel erg dat, nu er aandacht is voor de effecten van snus, het gepromoot wordt door zo'n groot team. Straks denken jongeren: 'zie je wel, wij kunnen dit gebruiken en het is niet schadelijk voor ons'."

Geel uitslaan en overgeven

Lashley kent veel jongeren die snus gebruiken. "Je ziet het op scholen en het is heel makkelijk online verkrijgbaar. Men zegt dat het goed voor je is. Studenten vinden dat het concentratieverhogend werkt."

Het is zeker niet goed voor je en die laatste claim is ook zeer discutabel, weet de jongerenwerker. Wat hem betreft letten docenten dan ook goed op en spreken ze leerlingen erop aan.

Zelf doet hij dat namelijk ook met zijn workshops, bijvoorbeeld op scholen. En dan krijgt hij flink wat schokkende verhalen van (soms ex-)snusgebruikers te horen. "Ze krijgen er hartkloppingen van, slaan geel uit, krijgen trillingen, en raken snel verslaafd.

Er zijn tieners die misselijk worden in de pauze en moeten overgeven. Heel bizar." Lashley pleit voor een stevig plan om een verbod van het middel goed te handhaven. En dus een einde aan de reclame-uitingen.

Stichting Reclame Code kan inhoudelijk nog niet op de zaak ingaan omdat deze nog loopt. McLaren en BAT is om een reactie gevraagd, maar die hebben die op moment van schrijven nog niet gegeven.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.