Zorg
Gisteren, 15:30
Nieuwjaarsreceptie hier, nieuwjaarsreceptie daar, laat jij de alcohol staan? Het nieuwe jaar wordt door sommigen begonnen met Dry January, een maand zonder alcohol. Anderen kiezen ervoor om het hele jaar minder of zelfs helemaal geen alcohol meer te drinken. Het idee van een alcoholvrij leven wint aan populariteit, vooral onder jongere generaties.
Steeds meer mensen kiezen ervoor om bewuster met alcohol om te gaan. Dry January is daar een goed voorbeeld van, maar ook het hele jaar door kiezen mensen ervoor om minder te drinken. Uit onderzoek van biermerk Lowlander blijkt dat vooral Gen Z, de generatie geboren tussen 1997 en 2012, hierin vooroploopt.
1 op de 4 Nederlanders is voor een alcoholverbod op een kerstborrel. Waarom dat is zie je in de video bovenaan dit artikel.
Slechts 49 procent van de Gen Z’ers drinkt wekelijks of vaker, een lager percentage dan bij millennials (56 procent), Gen X (57 procent) en babyboomers (61 procent). Daarnaast wil bijna een kwart van deze generatie (23 procent) graag minderen met alcohol.
De keuze om minder te drinken wordt vaak gedreven door gezondheidsredenen. Volgens het onderzoek gaf 67 procent van de ondervraagden aan dat ze fitter willen worden, 61 procent wil meer energie, en 61 procent ziet een positieve impact op hun mentale gezondheid. Geld besparen speelt ook een grote rol: 71 procent van Gen Z noemt dit als motivatie, veel meer dan millennials (51 procent) en babyboomers (29 procent). Daarnaast heeft 46 procent van Gen Z aangegeven dat een slechte ervaring met alcohol hen heeft doen besluiten om minder te drinken.
Een opvallende trend onder modererende drinkers is het zogenaamde 'zebra striping'. Hierbij wordt op een avond afgewisseld tussen alcoholische en non-alcoholische dranken. Ongeveer 17 procent van de Nederlanders die minder drinken, past deze methode toe. Ook letten veel mensen vooral doordeweeks op hun alcoholgebruik; 71 procent drinkt minder alcohol thuis dan voorheen.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.