Terug

Volg Hart van Nederland

Buschauffeurs eisen actie tegen overlastgevende asielzoekers: 'Je gaat met angst en beven naar je werk'

Buschauffeurs eisen actie tegen overlastgevende asielzoekers: 'Je gaat met angst en beven naar je werk'

Politiek

12 juli 2021, 20:26

Een groep asielzoekers uit het azc in Ter Apel zorgt al tijden voor problemen in de bussen. Ze willen niet betalen voor een kaartje, vallen andere reizigers lastig en delen zelfs klappen uit. Buschauffeurs zijn het wangedrag spuugzat en eisen daarom actie van het kabinet.

De overlastgevende asielzoekers houden de gemoederen al jaren bezing in en rond het Groningse dorp. Na een nieuwe golf van incidenten is de maat vol voor de buschauffeurs. "Je gaat met angst en beven naar je werk," vertelt een van hen aan Hart van Nederland. Ze willen daarom dat er aparte pendelbussen komen voor de asielzoekers én extra beveiliging.

'Kom ik wel veilig thuis?'

Het asielzoekerscentrum in Ter Apel is de eerste opvanglocatie waar mensen belanden als ze naar Nederland komen. Een deel komt uit landen die door de overheid als veilig zijn bestempeld. Deze zogenoemde 'veiligelanders' zijn vaak degenen die voor overlast zorgen, weet Buschauffeur Dirk Visser.

"Niet willen betalen, een ov-chipkaart die niet werkt, de pinpas die het niet doet", somt hij op. Ze hebben volgens de chauffeur "niets te verliezen, dwalen door Europa en veroorzaken overal overlast". "Deze week nog hoorde ik dat er een toezichthouder is belaagd. Het was een vechtpartij en zijn jas is aan flarden gescheurd."

Een andere collega reageert zichtbaar geëmotioneerd op de vraag of hij last heeft van de asielzoekers in zijn bus. "Ik slaap er slecht van 's nachts. Volgens mijn vrouw ben ik erg onrustig. Ik vraag mezelf wel eens af of ik na mijn dienst wel veilig thuis kom. Of moet mijn vrouw mij opzoeken in het ziekenhuis? Of nog erger: tussen zes plankjes."

Pendelbussen niet nieuw

Het idee voor pendelbussen is niet nieuw: drie jaar geleden werd al zo'n dienst opgezet om de boel te temperen, vertelt Visser. "Toen liep het aantal incidenten terug. Dus denken ze: het kan wel minder met die diensten, maar dan nemen de incidenten weer toe", verzucht hij.

De crux zit 'm volgens hem in de tijden. Nu rijden de pendelbussen in blokjes van drie uur op een dag. Daarbuiten nemen de overlastgevers weer de reguliere bus. "Dat leidt weer tot overlast. Als er iets gebeurt, moet er een beveiliger bij komen, dan missen de overige passagiers weer hun aansluiting op ander openbaar vervoer."

Extra geld van kabinet?

Na aanleiding van de nieuwe incidenten op de reguliere buslijnen tussen Ter Apel en Emmen wordt de dienstregeling per direct uitgebreid met pendelbussen. De provincies Groningen en Drenthe staan tot zeker september garant voor de extra gemaakte kosten. Een tijdelijke oplossing dus. Vakbond FNV wil dat er een structurele oplossing komt voor het probleem.

Maandag kwam staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Asielzaken langs bij de ongeruste buschauffeurs voor een gesprek. De bewindsvrouw is vooralsnog echter niet van plan om "een zak met geld te geven". Waarom ze dan helemaal naar het noorden afreisde? Naar eigen zeggen om te horen wat er speelt.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.