Terug

Volg Hart van Nederland

Facebook en Instagram moeten in Europa stoppen met persoonlijke reclame

Politiek

1 nov 2023, 15:21

De Europese organisatie van privacywaakhonden, de European Data Protection Board (EDPB), heeft geoordeeld dat Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, geen gepersonaliseerde advertenties meer mag tonen in Nederland en andere Europese landen.

Deze advertenties, gebaseerd op het internetgedrag van gebruikers, zijn in strijd met de Europese privacyregels. De Nederlandse toezichthouder Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt deel uit van de EDPB.

"Meta houdt bij wat je op Facebook en Instagram zet, aanklikt of leuk vindt en gebruikt die informatie voor het aanbieden van persoonsgerichte advertenties", zegt Aleid Wolfsen, voorzitter van de AP en vicevoorzitter van de EDPB. "Het onterecht verwerken van de persoonlijke informatie van miljoenen mensen op Facebook is een verdienmodel voor Meta. Door hier een eind aan te maken, is de privacy van mensen beter beschermd."

Geen geldige juridische basis

De EDPB heeft vastgesteld dat Meta inbreuk maakt op de privacy van Facebook- en Instagramgebruikers door onrechtmatig persoonlijke gegevens te verzamelen en te verwerken. Deze gegevens omvatten informatie zoals woonplaats, leeftijd, opleiding en de keuzes die gebruikers maken bij het bekijken van berichten. Op basis hiervan stelt Meta individuele gebruikersprofielen samen, die waardevol zijn voor adverteerders en Meta winst opleveren.

Voor het verwerken van die persoonsgegevens heeft Meta geen geldige juridische basis, zegt de EDPB. De beweerde belangen van Meta rechtvaardigen niet de inbreuk op de privacy van gebruikers. Daarnaast is het voor gebruikers onduidelijk dat zij een overeenkomst aangaan met Meta, waarbij zij hun persoonlijke gegevens opgeven in ruil voor op de persoon afgestemde advertenties.

Gratis variant

De gratis variant met advertenties blijft voorlopig gewoon beschikbaar. Meta blijft zelf de voorkeur geven aan die variant. "Wij geloven in een gratis internet gedreven door advertenties en zullen mensen gratis toegang blijven bieden tot onze gepersonaliseerde producten en diensten", staat in een toelichting.

De abonnementsvorm komt in Europa beschikbaar voor gebruikers van 18 jaar en ouder. Meta zegt te blijven zoeken naar een verantwoorde variant mét advertenties voor jongere mensen.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.