Politiek
22 okt 2021, 22:54
Door coronabezuinigingen in het openbaar vervoer wordt de ene na de andere buslijn geschrapt. In veel landelijke gebieden zorgt dat voor onrust. PvdA-Kamerlid Habtamu de Hoop heeft vrijdag Kamervragen ingediend over de groeiende vervoersarmoede die veelal buiten de randstad plaatsvindt.
Volgens lokale politici en inwoners is politiek Den Haag blind voor de gevolgen die het schrappen van het openbaar vervoer heeft voor de leefbaarheid in het achterland. De Hoop wil daar verandering in brengen: "Goede en betaalbare ov-verbindingen maken mensen in staat om volwaardig mee te doen in de samenleving of simpelweg basisvoorzieningen te bereiken, zeker als ze geen rijbewijs of auto hebben."
"Veel mensen kunnen helaas niet op dit soort basisvoorzieningen rekenen", zo schrijft hij op Twitter. "Begin dit jaar vroeg ik de staatssecretaris om een onderzoek naar vervoersarmoede met specifiek oog voor regionale bereikbaarheid. In de tussentijd zien we helaas veel buslijnen die geschrapt worden. Daarom schriftelijke vragen."
In het Friese De Westereen is het schrappen van bushaltes het gesprek van de dag. Eén daarvan is de halte bij het treinstation, die volgens Tjipke Postma van Dorpsbelang De Westereen onmisbaar is voor de regio. "Dit is een buslijn die van Dokkum naar Leeuwarden loopt. Studenten, scholieren en statushouders. Ze maken er allemaal gebruik van. De dichtstbijzijnde bushalte is binnenkort een kilometer van het station af, dat is niet te doen."
Postma voerde namens Dorpsbelang gesprekken met de provincie. Volgens hem werd de indruk gewekt dat de halte zou blijven. Het bericht van de provincie over het schrappen van de bushalte kwam dan ook als donderslag bij heldere hemel. "Wij wisten niet wat we hoorden. Ons is verteld dat ze ervan af zouden zien maar dat wordt nu ontkend. Er staat niets op papier dus het is ons woord tegen dat van hen."
Ook wethouder Kees Wielstra heeft nog geprobeerd om de provincie op andere gedachten te brengen door in gesprek te gaan met gedeputeerde Avine Fokkens. "Ze vertelde mij dat er geen andere optie was", aldus Wielstra. "Het station verbindt een groot gebied van kleine kernen, veel mensen krijgen er last van. Allemaal mensen die nu zelfredzaam zijn. Dat gaat veranderen. Het is opmerkelijk want deze halte hoort bij de 15 procent drukste haltes van Friesland."
Wielstra heeft zich er min of meer bij neergelegd en hoopt dat de halte in de toekomst weer terugkomt. Hij hoopt dat er niet nog meer verdwijnt. "Ik ben heel bang voor de toekomst van het station. Ik hoop niet dat na de halte ook het station aan de beurt komt."
Gedeputeerde Fokkens laat weten het vervelend te vinden dat de provincie maatregelen moet nemen: "Deze plannen zijn echter een gevolg van de coronacrisis. Deze crisis zorgt ervoor dat er nu (nog steeds) lagere reizigersaantallen in het OV zijn." Fokkens laat weten dat de maatregelen nodig zijn om in aanmerking te komen voor vergoedingen van het Rijk om de gevolgen van de coronacrisis te beperken.
Over de aantijging van Tjipke Postma van Dorpsbelang De Westereen zegt ze het vervelend te vinden dat er verwarring is ontstaan en dat afspraken tijdens onderlinge gespreken verschillend zijn geïnterpreteerd. Een toezegging is volgens haar nooit gedaan.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 1,5 miljard euro beschikbaar om het openbaar vervoer in Nederland door de coronacrisis te helpen. Dit geld is tot september 2022 beschikbaar en dekt tussen de 93% en 95% van de kosten van de vervoerders. Het besluit om buslijnen en bushaltes te schrappen is aan de provincies.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.