Politiek
18 dec 2020, 10:37
Veel vakanties en reizen zijn geannuleerd of omgeboekt sinds de uitbraak van het coronavirus. Daarbij hielden reisaanbieders zich niet altijd aan de regels. Om duidelijk te krijgen welke problemen er nu nog zijn, start de Consumentenbond een meldpunt. De organisatie kreeg sinds het begin van de coronacrisis "vele honderden" klachten over luchtvaartmaatschappijen, reisorganisaties, vakantieparken en boekingswebsites. Sommige aanbieders dwongen consumenten om vouchers te accepteren of betaalden geld van geannuleerde vluchten niet op tijd terug. Soms ook werd niet de hele reissom vergoed, of werden bij het omboeken onterecht kosten berekend. Klantenservices waren bovendien vaak slecht, of helemaal niet bereikbaar. Lees ook: Reizigers buiten EU moet negatieve coronatest overhandigen bij aankomst in Nederland
De Consumentenbond sprak daarover met brancheorganisaties, reisaanbieders, politiek en ook met toezichthouders Autoriteit Consument & Markt en Inspectie Leefomgeving en Transport. Een deel van de klachten werd opgelost, voor andere is beterschap beloofd. Met het nieuwe meldpunt wil de consumentenorganisatie zien of er nog steeds knelpunten zijn. Lees ook: Steeds meer Nederlanders willen geld voor hun reisvouchers
Directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond: "Wij hebben begrip voor de moeilijke situatie waarin reisaanbieders zitten. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat consumenten daar voor op moeten draaien. Reisaanbieders moeten zich, ook in deze bijzondere omstandigheden, houden aan de wettelijke regels." Overigens zijn ook positieve ervaringen welkom op het meldpunt. ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.