Politiek
16 apr 2020, 17:51
Het inkorten van de zomervakantie, langere schooldagen en zomerscholen. Dit zijn volgens de Onderwijsraad de mogelijkheden om achterstanden in te lopen als scholen na de meivakantie nog niet opengaan. Volg in ons liveblog het laatste nieuws over het coronavirus Deze ideeën zijn onderdeel van een advies dat de Onderwijsraad heeft gegeven aan onderwijsminister Arie Slob. Minister Slob had de Onderwijsraad gevraagd om mee te denken over hoe de gevolgen van de coronacrisis voor het onderwijs te ondervangen zijn. Naast de opties om achterstanden later in te halen adviseert de Raad de minister de aandacht nu vooral te richten op de opvang van kinderen en jongeren in een instabiele of onveilige thuissituatie. Deze kinderen hebben recht op opvang maar dat weet niet iedereen en de opvang is niet overal goed geregeld.
Aankomende dinsdag maakt het kabinet hoogstwaarschijnlijk bekend of scholen na de meivakantie weer open mogen en op welke manier. Op basisschool ’t Talent in Schijndel hebben ze de deuren sinds 8 april al weer geopend. Leerlingen krijgen daar in groepjes van drie weer les van hun eigen juf of meester. De basisschool startte een proef; de ‘drive-in methode’, lessen op toerbeurt. Er worden per dag drie lessen van anderhalf uur gegeven aan drie leerlingen tegelijk. Na iedere les wassen de kinderen hun handen en ze gaan via de achterdeur weer naar huis. Ook worden stoeltjes en tafeltjes schoongemaakt na iedere les. De kleuters doen niet mee aan de proef. Martin Meurs is locatieleider van de school. Hij had zo zijn bedenkingen toen het team met het idee voor de lessen kwam. Maar inmiddels is hij erg heel enthousiast over. ''Kinderen krijgen duidelijke instructies van hun eigen leerkracht en kunnen daardoor thuis beter aan het werk.'' Als belangrijkste voordeel ziet hij echter het contact dat er is met de leerlingen. ''Op deze manier zie je hoe het echt gaat met de kinderen en houd je verbinding. Via een videoverbinding lukt dat toch minder goed.''
De schoolleider adviseert andere scholen om ook na te denken over een vorm van fysiek onderwijs. ''En begin dan met de kwetsbare kinderen. Voor hen moet je er gewoon zijn'', zegt Meurs. Het schoolbestuur wil deze methode na de meivakantie waarschijnlijk ook invoeren op de andere zes basisscholen in Schijndel. Dan met 6 leerlingen tegelijk. Ook andere scholen zijn zeer geïnteresseerd in het experiment.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.