Beleid
19 dec 2024, 06:32
Een proef met de herinvoering van de spoorwegpolitie lijkt dichterbij te komen. De Tweede Kamer steunt een voorstel van Ja21-Kamerlid Joost Eerdmans om een test te starten op het traject tussen Zwolle en Emmen, meldt De Telegraaf. Sinds de afschaffing van de aparte spoorwegpolitie in 2013 is de overlast in het openbaar vervoer fors toegenomen.
Afgelopen zomer liep hoofdconducteur Priscilla honderden kilometers van station naar station om aandacht te vragen voor geweld in het openbaar vervoer. In de bovenstaande video legt ze uit waarom dit nodig is.
De spoorwegpolitie verdween in 2013 door de komst van de Nationale Politie. Sindsdien zijn politieposten op stations verdwenen en nam het geweld tegen NS-personeel toe. In 2023 werden ruim duizend geweldsincidenten tegen medewerkers gemeld, acht procent meer dan in 2022. NS-personeel kreeg daarnaast 2.300 keer te maken met scheldpartijen en verbale agressie.
Volgens Joost Eerdmans kan de spoorwegpolitie zorgen voor meer veiligheid. "Conducteurs en ander treinpersoneel gaan elke dag met bakken ellende naar huis", zegt hij tegen de krant. Hij benadrukt dat de proef een afschrikwekkende werking moet hebben en op termijn minder capaciteit van de politie zal vragen.
Ben jij fan van de website van Hart van Nederland en wil je die standaard op het startscherm van je telefoon? Dat kan! Op deze manier download je Hart van Nederland op iOS of Android en heb je altijd een icoontje op je startscherm staan, net als andere nieuwsapps.
Meerdere partijen, waaronder VVD, PvdA/GL, CDA en SP, steunen het plan, maar maken zich zorgen over de belasting van de politiecapaciteit. Voor de proef moet namelijk tijdelijk personeel van andere politietaken worden gehaald. Het traject Zwolle-Emmen staat bekend als een van de probleemroutes, mede door overlast van asielzoekers uit veilige landen.
Het plan is om met de proef te onderzoeken of politieaanwezigheid effectief is in het terugdringen van overlast en geweld. Een positieve uitkomst zou volgens Eerdmans een opstapje kunnen zijn naar een landelijke herinvoering van de spoorwegpolitie.
Er is gekozen voor het traject Zwolle en Emmen omdat dat traject al jaren kampt met overlast. Volgens de krant wordt dat met name veroorzaakt door veiligelanders die in Ter Apel wonen. Pogingen van de provincie en vervoerder Arriva hebben nog niet geleid tot het gewenste effect.
De Tweede Kamer wil dat de proef zo snel mogelijk van start gaat. Of en hoe het plan precies wordt uitgevoerd, hangt nog af van verdere besluiten over de financiering en inzet van politiecapaciteit.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.