Terug

Volg Hart van Nederland

Albert Heijn reageert met verbindende reclame op rel rondom Jumbo-juichcape

Albert Heijn reageert met verbindende reclame op rel rondom Jumbo-juichcape

EK

12 juni 2021, 19:23

De Albert Heijn heeft door middel van een korte reclame gereageerd op de rel die eerder deze week ontstond rondom de EK-reclame van Jumbo. Volgens de KNVB stond in deze reclame het Europees Kampioenschap teveel centraal en dit terwijl de blauwe supermarkt de officiële sponsor is.

In de commercial die de Albert Heijn zaterdag op hun YouTube-kanaal plaatste is te zien hoe de vader uit de reclames alle merchandise van concurrerende supermarkten aantrekt. Zo is hij volgeplakt met de tattoos van de AH, draagt hij het geluksbroekje van Bavaria en trekt hij het Oranje-shirt van Heineken aan. Vervolgens slaat hij de juichcape van Jumbo om en stapt hij in de oranje badslippers van Lidl.

Woedende KNVB

Met de reclame lijkt de Albert Heijn te willen reageren op de rel rondom de reclame van concurrent Jumbo. Donderdag bracht De Telegraaf naar buiten dat de KNVB woedend zou zijn op de reclame van de gele supermarkt waarin Rob Kemps, de man achter Snollebollekes, met zijn grote hit 'Links Rechts' een waar EK-feestje bouwt.

De KNVB stuurde Jumbo een sommatie waarin de commercial 'onrechtmatig' werd genoemd. De voetbalbond zou eisen dat de supermarktketen de reclame zou stoppen of aanpassen. Als ze dit zouden weigeren zouden er 'verdere maatregelen' volgen, zo blijkt uit de brief die in handen is van De Telegraaf.

Er werd vooral bezwaar gemaakt tegen de "gebruikmaking van de Oranjekoorts, de Oranjebus en Oranjeparades in de commercial". Dit omdat dergelijke parades "sinds jaar en dag" georganiseerd worden door de KNVB. Daarnaast zou het bekende nummer van Snollebollekes het lijflied geworden zijn van de Oranjeleeuwinnen. Ook zou de reclame van de supermarktketen de officiële sponsoren van Oranje in de weg staan.

'Iedereen mag het EK vieren'

De Jumbo reageerde op de sommatie met dat de reclame niet alleen gaat over het EK, maar over de gehele sportzomer. Volgens de supermarktketen kan de voetbalbond fenomenen als Oranjeparade, Oranjebus of Oranjecamping niet claimen. "Iedereen mag het EK vieren en het staat iedere ondernemer vrij om een op het EK gerichte reclamecampagne te voeren", aldus Wouter Vermaas van Jumbo. Na het antwoord van Jumbo op de sommatie heeft de KNVB besloten geen verdere stappen te ondernemen. De Albert Heijn lijkt met de reclame die zaterdag online verscheen te willen verbinden. "Samen staan we achter onze jongens", luidt de slogan. Onder de commercial taggen ze alle merken waarvan ze de Oranje-uitrusting gebruikt hebben. "Samen gaan we voor één doel!"

Foto: Albert Heijn commercial

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.