AI
24 mei 2024, 20:17
De mogelijkheid dat deepfakes (nepbeelden) van politici op internet verschijnen om valse informatie te verspreiden en te manipuleren, baart bewindslieden zorgen. Demissionaire ministers Dilan Yeşilgöz (Justitie en Veiligheid) en Hugo de Jonge (Binnenlandse Zaken) benadrukken niet alleen de noodzaak van regelgeving, maar vinden ook dat sociale mediabedrijven hun verantwoordelijkheid moeten nemen.
Volgens Yeşilgöz moeten bedrijven verdachte beelden niet plaatsen en snel verwijderen als deze onecht lijkt. De Jonge pleit voor een strengere aanpak van producenten van desinformatie.
De politici reageren op eerdere berichtgeving over een deepfake van Geert Wilders:
Radiozender BNR liet Voor slechts 20 euro deepfakes van onder anderen PVV-leider Geert Wilders en Caroline van der Plas (BBB) maken. De journalisten proberen die te plaatsen op sociale media. Bij Meta en X komt de deepfake er moeiteloos doorheen. De platformen willen de video prima als advertenties verspreiden tijdens de Europese verkiezingen op 6 juni. Alleen TikTok weigerde de gefingeerde video's.
Deepfake-deskundige Bob de Jong vertelt aan Hart van Nederland: "Met meer confrontaties met deepfakes zullen we ze sneller herkennen door details zoals onnatuurlijke ogen, onsynchrone mondbewegingen en onnauwkeurige haarlijnen".
"Het is positief dat we bewuster consumeren en niet alles voor waar aannemen", laat De Jong weten. "Realistische deepfaketools zijn nog duur en complex, maar dit kan veranderen. Voorlopig zijn professionals de belangrijkste gebruikers, vaak met een financieel belang, en zullen zij zelden 'fake news' verspreiden."
We houden van realistische gekke content, gaat De Jong verder. "Mensen genieten wel vaak van deepfake video's van bekende personen, net zoals ze LuckyTV waarderen. Dat programma gebruikt geen AI maar is toch realistisch", Sluit De Jong af.
De ministers vinden het verontrustend dat mensen bij de komende verkiezingen op het verkeerde been kunnen worden gezet. Yeşilgöz merkt op dat de makers van deepfakes 'steeds slimmer en handiger' worden.
De Jonge wijst erop dat er al maatregelen zijn genomen om misleiding tegen te gaan, maar dat er nog meer mogelijk is. Mensen die desinformatie vermoeden, kunnen dit melden bij de website isdatechtzo.nl. Zijn departement kan ook actie ondernemen tegen techbedrijven om bewuste misleiding van sociale media te laten verwijderen. Daarnaast houdt de Europese Commissie in de gaten of techbedrijven hun verantwoordelijkheid nemen, aldus De Jonge.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
ANP/Hart van Nederland
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.