Terug

Volg Hart van Nederland

'Consumenten betalen al jaren te veel voor KPN en Ziggo', bond wil actie

Tech-nieuws

5 juli 2024, 09:18

De Consumentenbond vindt dat consumenten al jaren te veel betalen voor internet door de dominante posities van KPN en Ziggo. De consumentenorganisatie ziet "tal van aanwijzingen" van te weinig marktwerking en te hoge prijzen en roept marktwaakhond Autoriteit Consument & Markt (ACM) op om in te grijpen.

KPN is bezig met het vervangen van zijn kopernetwerk door glasvezelkabels. "De consequentie is dat de meeste consumenten alleen nog kunnen kiezen uit internet via de kabel van Ziggo of internet via het KPN-glasvezelnetwerk", concludeert de Consumentenbond. Volgens de Consumentenbond liggen de prijzen van de twee grootste aanbieders al lange tijd dicht bij elkaar en behoren ze tot de hoogste van Europa.

Andere aanbieders mogen het glasvezelnetwerk van KPN gebruiken, maar de bond vindt het "opvallend" dat het concurrenten op het KPN-glasvezelnetwerk niet lukt goedkoper te zijn dan de KPN-providers. Zo heeft Odido weliswaar een lager tarief, maar dat is lang niet overal beschikbaar, stelt de bond.

Overstappen

Volgens de bond stappen consumenten zelden over van internetaanbieder, terwijl de ACM in overstapkortingen wel een bewijs voor marktwerking zou zien. Maar consumenten noemen te weinig prijsvoordeel, te veel gedoe en het niet willen kwijtraken van hun mailadres als redenen om niet te wisselen van provider, stelt de Consumentenbond.

Directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar concludeert dat de internetmarkt volledig op slot zit. "KPN en Ziggo domineren de markt steeds meer en dat zorgt voor minder keuze en hoge prijzen. Wij roepen de ACM dan ook dringend op om in te grijpen, zodat internet weer betaalbaar wordt."

Reactie

VodafoneZiggo herkent zich niet in het verhaal van de Consumentenbond. Het bedrijf ervaart "wel degelijk stevige concurrentie", onder andere door "de snelle opkomst van nieuwe glasvezelaanbieders en flinke prijs- en productpromoties".

Een woordvoerder van KPN stelt dat het bericht van de Consumentenbond "bol staat van de onjuistheden". KPN gaat de organisatie daar naar eigen zeggen ook op aanspreken. "Het netwerk van KPN is een open netwerk, al meer dan twintig jaar. Er is nooit sprake van geweest dat KPN dit zou willen veranderen, integendeel."

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.