Terug

Volg Hart van Nederland

Klanten schrikken van 'giga-prijsverhoging' Microsoft: 'Betaal vooral niet'

Tech-nieuws

Vandaag, 11:41

Klanten in heel Europa die Microsoft 365 gebruiken, kijken raar op van een opvallende fout bij de verlenging van hun abonnement. Waar het maandbedrag voor bijvoorbeeld het Family-plan normaal op 10 euro staat, kregen sommigen een nieuw bedrag van maar liefst 1300 euro te zien. Gelukkig gaat het om een fout, zegt de klantenservice van de techreus: "Betaal dit vooral niet."

In de zomer van 2024 haalde Microsoft groot het nieuws toen er een wereldwijde storing was, veroorzaakt door een verkeerde update van Crowdstrike. Meer daarover zie je in de video bovenaan deze pagina.

Dat sommige abonnementen van Microsoft duurder zouden worden, was al bekend. Het Family-abonnement, met toegang tot apps zoals Word, Outlook en Excel, stijgt bijvoorbeeld van 10 naar 13 euro per maand. Microsoft geeft aan dat deze verhoging te maken heeft met de integratie van de AI-assistent Copilot, die draait op GPT-4 van OpenAI.

'Vreemde melding'

Maar nu lijkt het erop dat iemand bij het doorvoeren van de verandering de komma een paar spaties heeft verplaatst, sommige klanten krijgen bij een verlenging namelijk 'Nieuwe prijs €1.300,00' te zien. Hart van Nederland heeft gesproken met klanten die de melding hebben gekregen en aan de bel hebben getrokken bij Microsoft. "Wij kregen te horen dat het om een grote fout gaat en kregen het advies om vooral niet te betalen."

Ook werd ze door de helpdesk medegedeeld dat er "vanuit heel Europa" meldingen binnen zijn gekomen over de wel heel riante prijsverhoging. Een korte zoekslag op sociale media leert dat inderdaad meer mensen in Europa de melding hebben gekregen:

Een detail dat opvalt is dat alle screenshots, ook die de redactie van Hart van Nederland ontving van de gesproken klanten, de tekst 'U kunt annuleren in de Play Store-instellingen' bevat. De verkeerde prijsverhoging lijkt zich dus te beperken tot klanten die de dienst afnemen via de digitale winkel van Android. Een van de andere gesproken klanten bevestigt dat er ook een melding over de Play Store is verschenen, maar dat ze de betaling altijd via Microsoft zelf laat verlopen: "Ik vind het een vreemde melding."

Microsoft laat in een eerste reactie weten aan Hart van Nederland dat het inderdaad om een vergissing gaat en de fout erin is geslopen in Amerika: "Daar gebruikt men in plaats van een punt een komma." Een woordvoerder van het bedrijf voegt daaraan toe: "We werken momenteel aan een oplossing voor een fout waardoor op sommige platforms mogelijk onjuiste prijzen worden weergegeven. Klanten kunnen terecht bij de winkel voor de correcte lokale prijzen. Onze excuses voor het ongemak."

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.