112
21 aug 2023, 07:48
Ze zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld: de e-bikes. Maar ook bij dieven zijn de gemotoriseerde tweewielers populair. Per maand gaan er duizenden gestolen e-bikes over de grens, naar met name Oost-Europa.
"Het is overduidelijk dat het vizier van bendes verschoven is van de 'gewone' fiets naar de elektrische variant", zegt René Middag, projectleider Mobiel Banditisme van de nationale politie, tegen De Telegraaf.
Volgens de politie worden de bendes, die veelal uit Oost-Europese landen afkomstig zijn, steeds slimmer. Bij de grenscontroles proberen ze bijvoorbeeld te voorkomen dat zij betrapt worden met gestolen lading door valse stickers met framenummers over de originele te plakken. En overhandigen ze zelfs vervalste corresponderende vrachtbrieven als ze worden aangehouden.
Een groot probleem volgens Middag is dat veel eigenaren vaak niet het serie- of framenummer noteren van de snelle fiets. In Nederland is er sprake van een digitaal opkopersregister waarin alle goederen die hier gekocht worden, ook worden gecontroleerd. "Als blijkt dat iets is gestolen, wordt de politie gealarmeerd. Dat systeem werkt niet in Oost-Europa", zegt de projectleider.
Doordat eigenaren vaak niet weten welke serie- of framenummer ze hebben, kunnen de fietsen niet worden teruggebracht naar de rechtmatige eigenaar. "Als iemand aangeeft dat ze een zwarte Stella-fiets missen, dan kunnen we daar niets mee", stelt René.
Er zijn allerlei technieken ontwikkeld door de professionele fietsendieven om rijwielen zo snel mogelijk te kunnen stelen. "Veel fietsen staan 'gewoon' op slot of met een ketting die in het standaardslot wordt vastgezet. Maar voor deze gasten is dat kinderspel en binnen een paar seconden hebben ze die met speciale apparatuur open", aldus Middag.
Wat volgens de projectleider wél zou helpen is een extra slot wat je aan een paal of hekwerk kan vastzetten. "Als dieven dat zien, kiezen ze vaak voor een ander target."
Doordat de bendes zich voortdurend door het land verplaatsen krijgt de politie moeilijk vat op de groepen.
"We hebben het hier over goed georganiseerde bendes hun zaken voor elkaar hebben. Ze hebben zogenaamde 'hubs' in het land waar ze hun gestolen goederen naartoe transporteren. En vanuit deze loodsen worden dan hele ladingen goed gecoördineerd de grens overgebracht om daar verhandeld te worden", zegt René.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.