Eten
Gisteren, 13:23
Wie op vakantie Coca-Cola of Fanta bestelt, heeft het vast wel eens gemerkt: het smaakt anders dan thuis. Soms is de kleur opvallend anders, heeft het drankje minder prik, of smaakt het juist veel zoeter. Hoe kan dat? Radar zocht het uit.
Coca-Cola gebruikt wereldwijd dezelfde basisingrediënten en hetzelfde productieproces voor hun dranken. Toch kan de smaak van land tot land verschillen. Volgens de frisdrankgigant zijn er meerdere factoren die hier invloed op hebben. Zo speelt de temperatuur waarop de drank wordt geconsumeerd een rol, net als het eten waarmee het wordt gecombineerd en hoe de frisdrank wordt bewaard.
Daarnaast legt Coca-Cola uit dat mensen smaak op verschillende manieren ervaren, wat kan beïnvloeden hoe de frisdrank wordt beleefd.
In de favoriete drankjes van kinderen zitten veel suikerklontjes, is te zien in bovenstaande video.
Bij Fanta ligt het net wat anders. Voor deze frisdrank wordt de smaak en samenstelling aangepast aan de lokale voorkeuren. Volgens de fabrikant heeft dit deels te maken met de eisen die per land gelden, maar ook met wat consumenten in een bepaald land lekker vinden. Zo is de Spaanse Fanta bijvoorbeeld veel zoeter en dieper oranje van kleur dan de Nederlandse variant. Dat sluit beter aan bij de smaak van de Spaanse consument.
Naast smaakvoorkeuren speelt ook regelgeving een belangrijke rol. Sommige ingrediënten die in het ene land zijn toegestaan, mogen in een ander land niet worden gebruikt. Hierdoor kan de exacte samenstelling van een frisdrank verschillen, ook al blijft het basisrecept overal hetzelfde.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Lees ook
Zoveel suikerklontjes zitten in jouw favoriete drankje (en dit is een gezonder alternatief)
Nieuw onderzoek: suikervervanger in frisdrank en snoep blijkt schadelijk
Duurdere dranken in supermarkten: frisdranktaks drijft prijzen flink op
Meerderheid van de Nederlanders laat zich niet verleiden door korting op frisdrank
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.