Terug

Volg Hart van Nederland

A-merken in supermarkten 40 procent duurder: dit zijn de grootste prijsstijgers

Kopen en besparen

17 dec 2024, 11:13

De prijzen in de supermarkt blijven stijgen, en vooral A-merken zijn opnieuw flink duurder geworden. Terwijl huismerken en budgetproducten nauwelijks in prijs veranderden, stegen A-merken het afgelopen jaar gemiddeld met 8 procent. Sommige producten spannen de kroon, met prijsstijgingen tot wel 51 procent, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

De bond onderzocht 100 A-merken en ontdekte forse prijsstijgingen. Dit zijn de grootste uitschieters:

  • Iglo spinazie à la crème: 51%

  • Appelsientje sinaasappelsap: 43%

  • Calvé mayonaise: 40%

  • Bertolli olijfolie classico: 40%

  • Omo waspoeder: 34%

  • Unox Gelderse rookworst: 26%

  • Appelsientje appelsap: 23%

  • Campina roomboter gezouten: 23%

  • Lassie zilvervliesrijst: 22%

  • Lay's Max ribbelchips: 22%

In 4 jaar tijd zijn A-merken zelfs 42 procent duurder geworden, terwijl huis- en budgetmerken in dezelfde periode 'slechts' 30 procent stegen.

Besparen in de supermarkt kan ook door goed je kassabon te controleren. Hoe dat zit, zie je in de video bovenaan.

Prijsverschil groeit verder

Het verschil tussen A-merken en budgetmerken blijft toenemen. Waar een huismerkproduct gemiddeld 54 procent goedkoper is dan een A-merk, kan het prijsverschil bij huishoudelijke artikelen zoals wasmiddelen of vaatwastabletten oplopen tot wel 82 procent.

Volgens de Consumentenbond loont het om te kiezen voor budgetproducten en goed prijzen te vergelijken. Supermarkten zoals Dirk en Aldi zijn het goedkoopst, met prijzen die gemiddeld 8 procent lager liggen. Spar en Poiesz zijn daarentegen het duurst voor budgetboodschappen.

Slim besparen

Budgetmerken zijn vaak te herkennen aan stickers zoals de 'Prijsfavorieten' bij Albert Heijn en 'Laagblijvers' bij Plus. Toch blijft het controleren van de eenheidsprijs de beste manier om zeker te zijn van de goedkoopste keuze.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2025 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.