Kopen en besparen
17 dec 2024, 11:13
De prijzen in de supermarkt blijven stijgen, en vooral A-merken zijn opnieuw flink duurder geworden. Terwijl huismerken en budgetproducten nauwelijks in prijs veranderden, stegen A-merken het afgelopen jaar gemiddeld met 8 procent. Sommige producten spannen de kroon, met prijsstijgingen tot wel 51 procent, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.
De bond onderzocht 100 A-merken en ontdekte forse prijsstijgingen. Dit zijn de grootste uitschieters:
Iglo spinazie à la crème: 51%
Appelsientje sinaasappelsap: 43%
Calvé mayonaise: 40%
Bertolli olijfolie classico: 40%
Omo waspoeder: 34%
Unox Gelderse rookworst: 26%
Appelsientje appelsap: 23%
Campina roomboter gezouten: 23%
Lassie zilvervliesrijst: 22%
Lay's Max ribbelchips: 22%
In 4 jaar tijd zijn A-merken zelfs 42 procent duurder geworden, terwijl huis- en budgetmerken in dezelfde periode 'slechts' 30 procent stegen.
Besparen in de supermarkt kan ook door goed je kassabon te controleren. Hoe dat zit, zie je in de video bovenaan.
Het verschil tussen A-merken en budgetmerken blijft toenemen. Waar een huismerkproduct gemiddeld 54 procent goedkoper is dan een A-merk, kan het prijsverschil bij huishoudelijke artikelen zoals wasmiddelen of vaatwastabletten oplopen tot wel 82 procent.
Volgens de Consumentenbond loont het om te kiezen voor budgetproducten en goed prijzen te vergelijken. Supermarkten zoals Dirk en Aldi zijn het goedkoopst, met prijzen die gemiddeld 8 procent lager liggen. Spar en Poiesz zijn daarentegen het duurst voor budgetboodschappen.
Budgetmerken zijn vaak te herkennen aan stickers zoals de 'Prijsfavorieten' bij Albert Heijn en 'Laagblijvers' bij Plus. Toch blijft het controleren van de eenheidsprijs de beste manier om zeker te zijn van de goedkoopste keuze.
Deel dit artikel
Lees ook
Bonnetje van jaren geleden toont hevige prijsstijgingen supermarkten aan
Slecht nieuws voor de portemonnee: opnieuw prijsverhogingen in supermarkt op komst
Prijs aan de kassa anders dan op het schap? Bij deze supermarkten gaat het mis
Consumentenbond waarschuwt: deze supermarkten misleiden klanten met valse kortingen
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.