nieuws
4 apr 2024, 12:33
In de afgelopen vijf jaar is er genoeg gebeurd, we zijn een pandemie, verschillende oorlogen en crisissen verder en hebben we twee kabinetten versleten. Maar wat veel mensen vooral herinneren is dat het dagelijkse leven een paar jaar geleden een stuk goedkoper was, maar klopt dat wel?
"Ja", zegt Reinier Castelein, voorzitter van vakbond De Unie donderdag volmondig in de 538 Ochtendshow nadat hij een boodschappenbonnetje van de Vomar vergeleek met een bonnetje van vijf jaar geleden van dezelfde supermarkt. "Het resultaat was schokkend."
"Als je de boodschappen van vijf jaar geleden nu weer doet, kom je ten eerste niet dezelfde producten weer tegen", begint Castelein. "Heel veel producten zijn verdwenen en daar zijn huismerken voor in de plaats gekomen. Als je de rest van de boodschappen wel doet, zie je dat je zo’n 30 tot 35 procent meer uitgeeft aan dezelfde soort boodschappen." Dit is niet alleen bij de Vomar aan de orde, andere supermarkten vragen ook fors meer voor dezelfde boodschappen in vergelijking met vijf jaar geleden.
Als je de huismerken van het lijstje haalt en de rest van de bon wel een op een koopt, kom je ook ongeveer op de eerdergenoemde 35 procent uit, zegt Castelein. "Maar dan zien we iets geks: alle verpakkingen zijn tegenwoordig kleiner." Dat wordt 'krimpflatie' genoemd, het aanbieden van een product verpakt in een kleinere verpakking met minder inhoud maar de voor een hogere prijs.
Het meest extreme voorbeeld dat Castelein hiervan gezien heeft, is de vaatwaspoeder van Sun. "Vijf jaar geleden was een pak drie kilo, nu zijn die pakken nog maar 1,3 kilo, dat is dus meer dan de helft kleiner geworden, terwijl de prijs wel met een euro gestegen is." Als je dezelfde hoeveelheid wil kopen, ben je nu 21 euro kwijt, terwijl dat vijf jaar geleden maar 7,50 euro was, aldus de voorzitter van vakbond De Unie.
"Als je alles bij elkaar optelt, zijn de boodschappen dus meer dan 55 procent duurder geworden", besluit Castelein zijn berekening.
Als 538 Ochtendshow-presentator Tim Klijn aan Castelein vraagt waar het geld dan naartoe gaat, antwoordt hij duidelijk. "Niemand weet waar dat geld gaat. Het lastige is natuurlijk dat bedrijven zeggen dat de prijzen stijgen omdat hun loonkosten stijgen, maar bij de supermarkten werken ze natuurlijk alleen met jonge vakkenvullers. Die kosten niet zoveel geld, dus dan kan het nooit alleen maar in de loonkosten zitten."
Volgens Castelein behalen supermarkten ook bijna winsten meer, dat gebeurde alleen in de coronajaren. "Jumbo houdt bijna geen geld meer over, de fusie tussen Coöp en Plus maakt zelfs verlies. Je ziet dus dat geld ergens anders blijft. Het zal wel richting de producenten gaan, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat de vaatwaspoeder vijf keer zo duur wordt binnen een paar jaar tijd. Dat is natuurlijk onbestaanbaar", aldus Castelein.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
"Helaas kunnen wij als vakbond dit probleem niet zomaar oplossen", geeft Castelein toe. "Wij zijn er vooral om de mensen alert te maken en we willen aan Den Haag laten zien dat de vaste lasten gewoon te hoog zijn voor een grote groep mensen."
Castelein geeft aan dat de belastingen afgelopen jaren alleen maar zijn gestegen. "En ondertussen kan de burger het allemaal niet meer betalen, of het nou gaat om duurder wordende boodschappen, de elektriciteitsrekening of de kosten aan de pomp. Wij vinden dat mensen gewoon veel meer 'uitgavenzekerheid' moeten hebben om gewoon hun eigen toekomst te kunnen plannen", besluit hij.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Lees ook
Makkelijk besparen op je boodschappen? Zoveel scheelt diepvries of vers
Supermarkt neemt extra maatregelen tegen diefstal: meer steekproeven bij zelfscankassa
Inflatie daalde vorig jaar fors, maar boodschappen nog altijd historisch duur
Hamsteren! Supermarkt gaat zelftesten gonorroe en chlamydia verkopen
Huismerk niet alleen goedkoper dan A-merk, er zit vaak ook méér in
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.