Kopen en besparen
19 feb 2024, 20:30
Het terugkrijgen van je geld bij het retourneren van een product is niet altijd vanzelfsprekend. Zo krijg je bij de C&A sinds dit jaar enkel nog een tegoedbon als je een aankoop in de winkel wil terugbrengen. Hoe zit dat eigenlijk bij andere winkels? Welke retourrechten heb je als je een product gekocht hebt?
Bij het terugbrengen of terugsturen van producten wordt er onderscheid gemaakt in online bestellingen of producten die gekocht worden in een fysieke winkel. Als je iets in de winkel koopt, heb je namelijk geen wettelijke bedenktijd.
Hoewel je vaak na een aankoop in de winkel je geld terugkrijgt bij het terugbrengen van een product, is dat wettelijk dus niet verplicht, schrijft de Consumentenbond.
Een teruggave van je geld of het ruilen van je (ongebruikte en onbeschadigde) producten is een extra service van een winkel of verkoper. De verkoper heeft dus ook het recht om je bij het terugbrengen van een artikel uit de winkel, een tegoedbon te geven.
Sinds januari 2024 is dit dus het geval bij de C&A, laat een woordvoerder weten aan Hart van Nederland. Uit navraag bij andere grote kledingketens blijkt dat zij nog wel het geld gewoon terugbetalen, met uitzondering van afgeprijsde producten die in de winkel zijn gekocht of als er betaald wordt met een tegoedbon.
Fysieke winkels mogen dus zelf bepalen of je iets kunt terugbrengen of ruilen, hoe ze je eventueel terugbetalen en met welke waarde. Je kunt als klant de tegoedbon niet accepteren, al houdt dat wel in dat je je geld waarschijnlijk kwijt bent. Verkopers hoeven je dus überhaupt wettelijk niets aan te bieden en dan is een tegoedbon toch mogelijk de enige oplossing.
Bij een kapot product heb je weer andere rechten. De verkoper moet je een goed product geven. Maar voldoet dit niet aan wat je ervan mag verwachten? Dan heb je volgens de Consumentenbond meestal recht op reparatie of vervanging en mag de verkoper niet enkel een tegoedbon aanbieden.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Voor online aankopen zit de regelgeving rondom retourneren anders. Dan heb je wettelijk het recht om binnen veertien dagen na levering je product terug te kunnen sturen. De verkoper is dan verplicht om je geld terug te geven. Krijg je een tegoedbon aangeboden? Dan heb je wel het recht om deze te weigeren en kun je eisen om terugbetaald te worden in geld. Dit geldt ook voor afgeprijsde of tweedehands producten die je online hebt aangeschaft.
Kosten voor het retourneren mag de verkoper wel verrekenen aan de consument. Wel is het belangrijk dat de verkoper de klant daar vooraf over informeert, anders hoef je die kosten niet te betalen.
In enkele gevallen heb je geen recht op bedenktijd bij een online aankoop. De verkoper is dan volgens het Autoriteit Consument & Markt (ACM) wel verplicht om dit te zeggen voor je aankoop. Je hebt als consument bijvoorbeeld geen bedenktijd als je iets op maat laat maken, iets persoonlijks als een familiefoto koopt of als iets kan verouderen zoals groenten of bloemen. Daarnaast zijn er nog andere uitzonderingen terug te lezen op de site van ACM.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.