Waarschuwen
12 nov 2024, 13:04
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is gestart met een campagne om consumenten te waarschuwen voor betaalde opzegdiensten bij abonnementen. De toezichthouder ontvangt steeds vaker meldingen van mensen die zonder het te beseffen gebruikmaken van een betaalde service om hun abonnement op te zeggen. "Veel mensen dachten gratis op te zeggen via het bedrijf zelf en schrokken toen de rekening volgde", vertelt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij de ACM. Mensen die gebruik maken van deze diensten betalen al snel tientallen euro's voor de dienst.
Eerder waarschuwde de ACM ook voor misleidende verkooppraatjes van energiemaatschappijen die klanten telefonisch benaderen. In de video hierboven wordt uitgelegd hoe ze dan te werk gaan.
Volgens de ACM stuiten veel mensen bij het googelen op ‘abonnement opzeggen’ op websites van bemiddelingsdiensten. Deze bedrijven vragen vaak bedragen tot wel vijftig euro voor het opzeggen van een abonnement. Veel consumenten realiseren zich niet dat ze op zo'n betaalde dienst terechtkomen en denken rechtstreeks met het bedrijf in kwestie te communiceren.
Opzegdiensten zijn niet verboden in Nederland, maar moeten wel transparant zijn. Bedrijven die geld vragen om namens consumenten abonnementen op te zeggen, zijn verplicht om duidelijk te vermelden dat het om een betaalde dienst gaat en om welke kosten het precies gaat. "Het probleem is dat deze bemiddelaars veel investeren om met hun advertenties bovenaan de zoekresultaten te staan", vertelt Van Houten verder. Dit zorgt ervoor dat consumenten makkelijk op zo'n betaalde dienst klikken, zonder dit door te hebben.
Ben jij fan van de website van Hart van Nederland en wil je die standaard op het startscherm van je telefoon? Dat kan! Op deze manier download je Hart van Nederland op iOS of Android en heb je altijd een icoontje op je startscherm staan, net als andere nieuwsapps.
Van Houten adviseert consumenten om alert te zijn bij het opzeggen van een abonnement en niet automatisch te kiezen voor het eerste zoekresultaat. "De bovenste links zijn meestal advertenties en niet altijd de officiële website van het bedrijf waar je wilt opzeggen," legt hij uit. De ACM benadrukt dat consumenten zo ongemerkt kunnen voorkomen dat ze betalen voor iets wat ook gratis kan.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.