Terug

Volg Hart van Nederland

Consumentenbond: Facebook en Instagram doen te weinig tegen malafide webshops

Consumentenbond: Facebook en Instagram doen te weinig tegen malafide webshops

Waarschuwen

Vandaag, 08:48

Het Amerikaanse bedrijf achter Facebook en Instagram moet meer doen om nepwebshops te weren. Dat vindt de Consumentenbond, die de Europese Commissie oproept om in te grijpen. "Meta controleert de identiteit van de adverteerders nauwelijks, wat de deur openzet voor misbruik", zegt de bond.

Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Instagram en Facebook systematisch advertenties tonen die consumenten "met één klik doorsturen naar nepwebwinkels". Dat zijn webshops die na betaling niets leveren. Van de ruim honderd onderzochte nepwebshops bereiken 71 klanten via advertenties op de twee grote socialemediaplatforms.

De politie haalde in 2023 maar liefst 1000 malafide webshops uit de lucht:

Pas op rond feestdagen: aantal malafide webshops neemt toe
2:39
Pas op rond feestdagen: aantal malafide webshops neemt toe

Grote onlineplatforms zijn verplicht om malafide content actief te weren en de risico's voor consumenten zoveel mogelijk te beperken, stelt de belangenorganisatie, verwijzend naar de Digital Services Act (DSA). Het grote Californische techbedrijf zou volgens de bond niet voldoen aan deze Europese richtlijn, die sinds een jaar van kracht is.

De Consumentenbond is ook ontevreden over hoe Meta omgaat met meldingen van de politie. "Ze verwijderen op verzoek wel de gewraakte advertentie, maar niet alle andere advertenties die naar dezelfde nepshop linken."

Bovendien is het voor consumenten moeilijk om nepwebshops van echte webwinkels te onderscheiden, vindt de Consumentenbond. Zo zouden de sites er professioneel uitzien, is het taalgebruik vrijwel foutloos en kunnen consumenten bij bijna de helft van de onderzochte websites met iDEAL betalen.

Verantwoordelijkheid Nederlandse banken

Daar ligt ook een taak voor de Nederlandse banken, zegt directeur Sandra Molenaar van de Consumentenbond. "'iDEAL heeft een betrouwbaar imago. Veel consumenten denken: dat is van de bank, dus dan zal het wel goed zijn. Maar zelfs criminelen weten eenvoudig toegang te krijgen tot dit systeem, zonder dat er grondige controle plaatsvindt. Wat ons betreft zouden Nederlandse banken ook kritischer moeten kijken naar wie hun tool gebruikt."

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.