Waarschuwen
31 mei 2024, 18:35
Binnen een paar minuten je gevulde rekening zien verdampen en daarna ook nog eens je bank niet kunnen bereiken voor hulp: het overkwam zo'n tientallen klanten van de internetbank Bunq. Ook Gabrielle en Nico uit het Gelderse Heteren werden slachtoffer van spoofing, oftewel bankhelpdeskfraude.
"Het gaat om een bedrag van 40.000 euro. En we zijn nog maar een klein visje in de vijver, want er zijn nog hogere bedragen", vertelt Gabrielle aan Hart van Nederland. Het echtpaar werkte zo'n 40 jaar zelfstandig in de horeca. "We hebben jarenlang ons geld apart gezet voor ons pensioen, nu is alles weg".
De gedupeerden klikten op een link in een sms-bericht dat zogenaamd van een Bunq-medewerker kwam, waarna hun spaarrekening werd leeggehaald. "Bij ons is het gebeurd in de nacht van 18 op 19 maart. De rekening is van mijn man en hij kreeg 's ochtends een mail van Bunq dat er veel phishing was en ze daarvoor waarschuwden, daar heeft hij niets mee gedaan. Je weet niet wat echt is of niet tegenwoordig", legt Gabrielle uit.
Ben jij fan van de website van Hart van Nederland en wil je die standaard op het startscherm van je telefoon? Dat kan! Op deze manier download je Hart van Nederland op iOS of Android en heb je altijd een icoontje op je startscherm staan, net als andere nieuwsapps.
Nico kreeg vervolgens nog een sms om zijn rekening te verifiëren. Hij besloot op de link te klikken en kwam terecht in een scherm, identiek aan de pagina van zijn bank, maar sloot toen de app af. Er was toen nog niets aan de hand.
"We werden in de avond gebeld om 23.15 uur, door een medewerker met de naam Luc. Ik sliep al en Nico nam op. Hij deed wat kribbig want de man belde laat op. Toen werd door hem gezegd dat er fraude gepleegd was op onze rekening en we meteen actie moesten ondernemen en hij dus daarom ook laat belde", aldus de gedupeerde.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Nico en Gabrielle openden de app na de instructie van de medewerker en zagen dat er een bedrag van 78,02 euro afgeschreven was van de rekening. "Er werd door de man gezegd dat er een geldbedrag naar België was gegaan. Maar we dachten ook: hoe weten wij dat jij geen crimineel bent? Toen zei hij: Google me maar, dus dat deden we en zijn naam klopte met een medewerker van Bunq", legt ze uit.
In totaal zagen Nico en Gabrielle meerdere bedragen afgeschreven worden, waarna ze in korte tijd een bedrag van 40.000 euro verloren.
Sinds maart is het stel bezig om in contact te komen met Bunq, maar tevergeefs hebben zij nog niet veel concreets gehoord van de internetbank.
Gabrielle is nog dagelijks bezig om stappen te nemen tegen Bunq, maar heeft inmiddels de hoop verloren: "We gaan er niet meer vanuit dat we het geld terugkrijgen, maar we willen dat Bunq maatregelen neemt om de mensen beter te beveiligen. Je wordt steeds bozer omdat je niet gehoord wordt, dat is bijna nog erger dan dat je het geld kwijt bent. Je wordt gewoon genegeerd."
Uiteindelijk kwam Bunq met een excuus en zei de bank dat de beveiliging goed in orde is en was. Het incident van Nico en Gabrielle zou er tussendoor zijn 'geglipt'. Duidelijk is dat zij niet de enige zijn die gedupeerd zijn. In 2021 riep de Consumentenbond Bunq al op om meer te doen om consumenten te behoeden tegen oplichting. Nu komen er, net als toen, opvallend veel klachten binnen van consumenten die zijn opgelicht via een Bunq-bankrekening.
Die groep klanten heeft samen een totale schade van miljoenen euro's. Ongeveer honderd gedupeerden hebben juridische bijstand gezocht. De digitale bank Bunq kan mogelijk een rechtszaak tegemoet zien.
Een woordvoerder van Bunq laat aan de redactie weten voorlopig geen commentaar te geven.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.