Terug

Volg Hart van Nederland

Pas op voor misleidende reisaanbiedingen bij deze organisaties, zegt Consumentenbond

Waarschuwen

26 feb 2024, 21:53

Denk jij voor een goede aanbieding op vakantie te gaan, blijkt het bedrag voor die ene bucketlistreis opeens veel duurder aan het einde van de streep. De Consumentenbond waarschuwt klanten voor misleidende aanbiedingen van reisorganisaties. Hoe kan dat? En om welke organisaties gaat het, en klopt de kritiek?

Onderzoekers van de Consumentenbond keken bij 250 aanbiedingen van tien partijen uit de reiswereld of ze ook echt te boeken waren voor de geadverteerde prijs. Daaruit blijkt dat twee derde van de onderzochte aanbiedingen niet bleken te kloppen. "De prijs verandert tijdens het boeken, er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie", aldus de Consumentenbond.

Volgens de Algemeen Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen (ANVR) gaat het fout bij de reisorganisaties omdat nieuwe regels nog toegepast moeten worden. Daarom vraagt de ANVR om meer geduld.

Prijstransparantie

"Reisondernemingen moeten zich houden aan wet- en regelgeving en aan de Reclamecode reisaanbiedingen. Daarin staan de afspraken opgenomen voor reisreclames. Het afgelopen jaar is toezichthouder ACM met geheel nieuwe inzichten over prijstransparantie gekomen, overigens niet zozeer op basis van veranderde wetgeving", reageert het ANVR.

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Het gaat daarbij om inclusieve prijzen. "ANVR adviseert haar leden deze nieuwe inzichten te volgen en is inmiddels begonnen met een herziening van de Reclamecode om deze hierop aan te passen. We hebben er begrip voor dat dit reisbedrijven enige tijd kost om voor elkaar te krijgen."

Waar gaat het mis?

Bij Prijsvrij/D-reizen, KLM Holidays/Transavia Holidays en Expedia klopte volgens de Consumentenbond geen enkele aanbieding. Bij The Travel Club was de prijs van 8 procent van de onderzochte aanbiedingen ook de uiteindelijke prijs.

Bij TUI was dat 16 procent, bij De VakantieDiscounter 26 procent en bij de Duitse touroperator FTI ging het bij iets meer dan de helft niet goed.

Voorbeelden

De Consumentenbond noemt een aantal voorbeelden van foute aanbiedingen. Zo zou de Vakantiediscounter adverteren met een reis naar New York, inclusief verplichte kosten, maar moeten consumenten ter plekke nog 39 euro per nacht aan het hotel betalen. KLM en Transavia zouden structureel verplichte reserveringskosten verstoppen.

Wat klopt er dan niet?

Volgens Prijsvrij en D-reizen misleidt de Consumentenbond lezers door de resultaten van het onderzoek niet of volledig te duiden, meldt de organisatie in een reactie aan Hart van Nederland. Volgens de reisorganisatie zouden hun prijzen juist dalen en zou dat de reden zijn dat de aanbiedingen dus 'niet kloppen'. "De consument betaalt dus minder dan de prijs waarmee geadverteerd wordt. Bij Prijsvrij Vakanties en D-reizen dalen de prijzen veruit het vaakst in vergelijking tot de rest van de branche."

Ook zouden de prijsschommelingen te maken hebben met de tarieven van vliegtickets. "Die op basis van beschikbaarheid continue kunnen wijzigen." Een andere partij, die niet heel goed uit het onderzoek is gekomen is TUI. De touroperator zegt dat het er alles aan doet om de prijs zo eerlijk mogelijk te houden maar zij lopen onder andere tegen IT-problemen aan.

Volgens woordvoerder van TUI, Petra Kok komen er heel wat kosten bij een boeking. "Het was eigenlijk altijd zo dat bepaalde bijdragen (Stichting Garantiefonds, Stichting Calamiteitenfonds Reizen en boekingskosten) een vast bedrag was per boeking. Die werden dus niet per persoon verrekend. Die gang van zaken is nu omgedraaid, omdat de Consumentenbond dat vereist. Op zich is het ook een logische eis en daar willen wij ook graag aan voldoen", licht Kok toe. "In de reiswereld is er echt totaal geen doel om mensen bewust op te lichten. Als mensen boeken wordt de meest actuele vluchtprijs opgehaald. Geen vanafprijs."

Minst misleidende advertenties

Volgens de Consumentenbond zijn bij reisorganisaties ANWB (72 procent klopte), Sunweb (72 procent klopte) en Corendon (92 procent klopte) de minste misleidende advertenties te zien. "Maar ook daar gaat het nog weleens mis." De ANWB zegt altijd te blijven monitoren waar consumenten tegenaan lopen en kijken wat ze daaraan kunnen doen.

Reisorganisaties hebben twee weken de tijd om hun advertenties aan te passen. "Anders stappen we naar de rechter", aldus de Consumentenbond.

Hart van Nederland heeft met de reisorganisaties uit het artikel contact proberen op te nemen, maar niet elk bedrijf was bereikbaar of bereid om een reactie te geven.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Door op ‘aanmelden’ te klikken, ga ik ermee akkoord dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.