Terug

Volg Hart van Nederland

Boodschappen duurder door gedoe bij inkoop in het buitenland

Boodschappen duurder door gedoe bij inkoop in het buitenland

nieuws

27 nov 2023, 07:22

Klanten in de supermarkt zijn duurder uit doordat fabrikanten van A-merken het winkeliers onmogelijk maken hun producten over de grens in te kopen. Dat zeggen winkelbedrijven in een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Winkeliers zelf hebben last van de belemmeringen, want de hogere inkoopprijzen in Nederland knagen aan hun winstmarges.

Tegenover onderzoeksbureau Ecorys zeiden winkelbedrijven, waaronder supermarkten Albert Heijn en Jumbo, dat leveranciers bijvoorbeeld "dwingend" doorverwijzen naar hun Nederlandse vestiging. Ook komt het voor dat fabrikanten botweg weigeren producten aan te leveren van over de grens. Winkelbedrijven denken dat fabrikanten dat bewust doen om de prijs per nationale markt zo hoog mogelijk te houden.

Besparen op boodschappen? Deze twee vriendinnen doen dat zo:

Besparen op boodschappen? Deze twee vriendinnen doen dat zo
2:51
Besparen op boodschappen? Deze twee vriendinnen doen dat zo

De praktijk komt volgens de onderzoekers vooral voor bij A-merken waarvan de consument verwacht dat ze in de winkelschappen liggen. Daarnaast werpen bepaalde grote elektronicamerken obstakels op als winkeliers hun producten buiten Nederland willen inkopen. Winkeliers zeggen dat de beperkingen de prijzen opdrijven bij producten die goed zijn voor 2 tot 4 procent van hun totale inkoopbedrag. Gemiddeld gaat het dan om een 10 procent hogere inkoopprijs.

Picnic

Topman Michiel Muller van onlinesupermarkt Picnic ergert zich al langer aan de obstakels bij de grens. "Grote fabrikanten profiteren enorm van de Europese interne markt, maar de consument niet. Die betaalt in Nederland al gauw 50 procent meer voor een fles Coca-Cola dan in Duitsland", zegt hij

Hij spreekt ook van andere trucjes waarmee fabrikanten het winkeliers moeilijker maken om Europa-breed inkopen te doen. Zo hanteren ze verpakkingen met verschillende standaardkleuren per land, waardoor klanten in het ene land bijvoorbeeld gewend zijn aan paprikachips in blauwe zakken terwijl dat in een ander land rode zakken zijn. "Normaal gesproken werk je als fabriek zo efficiënt mogelijk. Maar je ziet allemaal potjes en verpakkingen in verschillende formaten en kleuren. Dat doe je echt niet voor de lol."

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.