nieuws
2 juni 2023, 16:54
Na klachten dat de modellen op de reclameposters voor Heineken Silver er te jong uitzien, heeft de bierbrouwer besloten de posters landelijk te verwijderen. Ondanks dat de modellen daadwerkelijk ruim boven de 25 jaar oud waren, hebben ze volgens critici het uiterlijk van tieners.
De kritiek ontstond op LinkedIn. Een gebruiker deelde: "Gewoon even aan drie tieners gevraagd hoe oud deze personen zijn. Alle drie gaven ze aan: tussen de 16 en 18". Lezers maakten zich zorgen dat de campagne jongeren aanmoedigt om bier te drinken, een actie in strijd met de ethische richtlijnen van alcoholreclame.
De modellen waren niet te jong, maar ze leken wel te jong, bevestigt een woordvoerster van Heineken. Volgens haar waren de modellen zelfs ver boven de 25 jaar, maar het bedrijf heeft toch actie ondernomen om de zorgen van het publiek weg te nemen.
De organisatie STIVA heeft een reclamecode opgesteld, die door partijen als Heineken wordt gesteund. Volgens deze code moeten modellen niet alleen ouder zijn dan 25 jaar, maar er ook ouder uitzien, legt directeur Peter de Wolf uit.
"Heineken heeft snel ingegrepen. Dat is eigenlijk het enige dat ze konden doen", zegt De Wolf, die van mening is dat de zaak hiermee is afgesloten. De STIVA-directeur benadrukt dat de brouwers over het algemeen de reclamecode zeer goed naleven en dat dit incident een uitzondering was.
Heineken Silver, een bier met een iets lager alcoholpercentage, is een relatief nieuw product dat vorig jaar door Heineken in Nederland werd geïntroduceerd. Volgens het bedrijf was het product voornamelijk bedoeld om twintigers aan te spreken.
Eerder dit jaar lag de bierproducent onder vuur toen bekend werd dat Heineken nog steeds actief was in Rusland. Na de invasie van Rusland in Oekraïne had het bedrijf aangegeven om zijn activiteiten af te stoten, maar had dat een jaar later nog niet gedaan. Het zorgde ervoor dat de horeca en bioscopen massaal het bier in de ban deden:
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.