Terug

Volg Hart van Nederland

Vamos! We willen meer op reis, vooral de meivakantie populair

nieuws

22 apr 2024, 10:30

Op het laatste moment nog snel een last minute vakantie boeken? Of heb jij ver van te voren al plannen gemaakt en tickets geboekt? Dat tweede doen we we in ieder geval weer een stuk meer. Uit onderzoek van Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) blijkt dat meer mensen op vakantie willen.

Uit hun onderzoek, waarin ze zo'n duizend Nederlanders hebben ondervraagd, blijkt dat 51 procent al heeft geboekt. Nog eens bijna 40 procent heeft de intentie om dit te gaan doen. Dat maakt dat ongeveer negen op de tien Nederlanders concrete vakantieplannen heeft. Een jaar geleden was dat zo'n acht op de tien. Toen kon er voor het eerst sinds de coronacrisis zonder zorgen over reisbeperkingen worden nagedacht over op vakantie gaan.

Meivakantie

Het valt NBTC op dat vooral de maand mei populair is onder vakantiegangers. Een op de vijf Nederlanders plant om dan weg te gaan. Ook reisorganisaties TUI, Corendon en Sunweb meldden vorige week een grote belangstelling voor de meivakantie. Volgens TUI wordt dit moment steeds populairder en ligt het aantal boekingen dit jaar 10 procent hoger dan vorig jaar. Corendon meldde een groei van een vijfde. Onder meer het letten op de kosten door de inflatie is volgens NBTC een reden voor een vakantie op een ander moment. "Er lijkt steeds meer behoefte aan vakantiespreiding te zijn. Dit kan zorgen voor meer keuzemogelijkheden en lagere prijzen voor consumenten", stelt directeur Jos Vranken.

Invloed van kosten

Vergeleken met de eveneens onderzochte Duitsers, Belgen, Britten, Fransen, Amerikanen en Chinezen zijn Nederlanders het minst genoodzaakt hun plannen te wijzigen met het oog op de kosten (38 procent). Gemiddeld is dit 50 procent en in China en Frankrijk het hoogst met 60 en 57 procent. Zij gaan dan bijvoorbeeld minder vaak weg of boeken een goedkoper verblijf. Verder letten Nederlanders vergeleken met vakantiegangers uit de andere landen het minst op de duurzaamheid van hun reis (37 procent). Onder Chinezen ligt dat het hoogst met 68 procent. Zij kijken bijvoorbeeld bewuster naar hun accommodatie, vervoermiddel en bestemming.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Door op ‘aanmelden’ te klikken, ga ik ermee akkoord dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Door op ‘aanmelden’ te klikken, ga ik ermee akkoord dat mijn persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.