Terug

Volg Hart van Nederland

Horeca ziet steeds meer eetpiraten: 'We maken het elke week mee'

Het beste van Hart

23 jan 2024, 23:08

Cafés en restaurants krijgen steeds vaker te maken met eetpiraten: mensen die heerlijk genieten van hun eten en drinken en de horecazaak vervolgens achterlaten met een openstaande rekening.

Onlangs werd er in Delft iemand aangehouden die maar liefst 127 keer onder zijn rekening wist uit te komen, maar ook in andere delen van het land komen eetpiraten voor.

Oproep

"Wie herkent zich in deze bon van vandaag? Graag voor dinsdag de rekening komen betalen, anders gaan de camerabeelden online." Het is een van de berichten op sociale media die regelmatig voorbij komt waarin wordt opgeroepen om een openstaande rekening te betalen.

Verschillende eigenaren van horecazaken laten aan Hart van Nederland weten dat zulke situaties steeds vaker voorkomen, soms wel meerdere keren per week. "Bij drukte is het één keer in de week raak. Ook van mensen van wie je het niet zou verwachten", zegt Noud van Buul, eigenaar van restaurant De Weefkamer in het Brabantse Knegsel. "Mensen gaan er echt voor. Ze vertrekken bijvoorbeeld in twee etappes. Meer mensen in de horeca zeggen dat klanten brutaal zijn geworden en geen respect meer hebben."

Toch geeft maar tien procent toe dat ze wel eens zonder te betalen bewust vertrokken zijn uit een eetgelegenheid, zo blijkt uit het Hart van Nederland Panel waar 2983 mensen aan deelnamen.

Wanneer lopen we weg

Ondanks het feit dat veel mensen zich niet kunnen voorstellen weg te lopen zonder te betalen, zijn er voor een aantal toch wel redenen te bedenken. Ruim twintig procent loopt weg wanneer er herhaaldelijk is gevraagd naar de rekening, achttien procent bij het krijgen van een allergische reactie door verkeerde informatie en bijna veertig procent loopt meteen weg als het eten of drinken bedorven blijkt te zijn.

Als oplossing om eetpiraten tegen te gaan zouden gasten bij het restaurant hun eten vooraf kunnen betalen. Als ze dan minder hebben gegeten dan vooraf gezien, dan stort het restaurant het overige geld terug. Uit het Hart van Nederland Panel blijkt dat mensen hier geen voorstander van zijn. Ruim veertig procent geeft aan dit geen goed idee te vinden en dan ook niet meer naar zo'n horecagelegenheid te gaan.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.