Het beste van Hart
20 aug 2023, 15:40
Een zaterdagavond uitgaan in Utrecht, vervolgens met de laatste trein naar huis, tot zover alles prima. Als je eenmaal op het perron staat, kom je als rolstoelgebruiker nog één obstakel tegen: de trap. Als het goed is werkt de lift, maar als die het niet doet kan de storingsdienst van de NS jou helpen, toch?
Niet in het geval van Annemarie. Deze nacht zat ze daar opeens op station Houten Castellum. De lift deed het niet en toen ze de storingsdienst belde kreeg ze te horen dat ze het gingen regelen. Maar toen Annemarie vroeg “wat nu?” Kreeg ze een geïrriteerde “ik kan ook niet toveren” terug en werd de verbinding verbroken.
Reny Kohinor lijdt aan ALS en had zich verheugd op een ontspannen vakantie in Portugal. Eenmaal op Schiphol gaat er een dikke streep door de plannen.
Vervolgens werd de politie gebeld. Zij konden de storingsdienst van de NS ook niet bereiken. “Op een gegeven moment kregen we door dat het wel vier uur zou kunnen duren en toen was het al 1 uur ’s nachts”, vertelt Annemarie aan Hart van Nederland.
Annemarie lijdt aan de zeldzame ziekte gegeneraliseerde Dystonie. Dit is een ziekte die haar spieren laat verkrampen. “Ik zit nu acht jaar constant in een rolstoel en ik krijg hulp bij het douchen en aankleden.”
De hulp die nu nodig was kwam in dit geval via de brandweer en de politie. Zij tilden Annemarie en de rolstoel van de steile stationstrap. “Ik heb alleen maar lof voor de twee agenten die de hele tijd bij mij bleven, dankzij hen voelde ik me een stuk minder alleen. Waarschijnlijk moesten de brandweermannen uit bed worden gebeld.”
Rond half 3 kwam Annemarie thuis en de volgende ochtend kwam het bericht dat de melding was opgelost (zie afbeelding hieronder). Meer dan negen uur later was het gelukt. “Als ik er nu op terug kijk, krijg ik de slappe lach. Cynisch natuurlijk, want ik ben vooral boos. Dit mag niet gebeuren.”
Het was niet de eerste keer dat zij last had van deze lift. “Een half jaar geleden heb ik hierdoor een ziekenhuisafspraak gemist.” Toen was de lift vier weken kapot. Op de heenweg werkte de lift dit keer nog wel. Een paar uur later werd Annemarie geconfronteerd met een kapotte lift, een geïrriteerde NS-medewerker en een probleem dat 9 uur later werd opgelost.
De NS geeft aan dat zij het heel vervelend vinden. Zij gaan uitzoeken wat er precies is gebeurd. Als blijkt dat het is gegaan zoals Annemarie zegt, dan komen er excuses richting haar. Normaal gesproken zou een medewerker adviseren om een volgende trein te pakken, maar dit kon nu niet omdat het de laatste trein was, en wordt er gezocht naar andere oplossingen. De NS weet niet waarom dat niet is gedaan. Dat wordt nog onderzocht. Ze zijn erg blij met de inzet van de brandweer.
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.