Terug

Volg Hart van Nederland

Steeds vaker vallen jongeren voor finfluencers, en dat gaat niet altijd goed

Het beste van Hart

11 mrt 2024, 16:31

Hoe kun je sneller en meer geld verdienen? Met die vraag proberen influencers - finfluencers - hun volgers te verleiden tot investeren, en dat lukt ze aardig. Bijna alle jongeren hebben wel eens een video of post over geldzaken gezien, blijkt uit een onderzoek van Wijzer in Geldzaken. En een deel komt na het volgen van zulke adviezen in de financiële problemen.

Meer dan de helft van de jongeren tussen de zestien en negentien lieten zich zelfs beïnvloeden. Terwijl de meerderheid van de onderzochte jongeren twijfel heeft over de betrouwbaarheid van wat er op sociale media gezegd wordt.

"Het gevaar is dat het niet altijd duidelijk is of diegene echt een expert is, of wordt gesponsord door een derde partij." Legt Eva van Reijmersdal, Universitair Hoofddocent aan de Amsterdam School of Communication uit aan Hart van Nederland: "Dat moet wettelijk gezien worden vermeld."

Een ton verdiend

De 22-jarige Mees Wijnants deelt op onder andere TikTok zijn tips over geld: "Ik zie zeker dat sociale media jongeren beïnvloeden. Maar dat is natuurlijk ook een doel van wat we doen." De jongeman verdiende in een jaar meer dan een ton aan zijn werk op sociale media.

Volgens Wijnants ligt de verantwoordelijkheid voor de financiële fouten die gemaakt worden bij de jongeren zelf: "Fouten maken is ook goed, daardoor wordt je alerter en ga kritischer denken."

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Blijf kritisch

Reijmersdal benadrukt dat het heel belangrijk is om als volger kritisch te blijven: "Vaak worden influencers gezien als vrienden, jongeren hebben er een vertrouwensband mee. Social media is voor jongeren echt ook een bron van informatie."

Dus voor de jeugd is het oppassen geblazen. Reijmersdal heeft nog wel wat aandachtspunten. Zo is het belangrijk om te checken of het om een reclame gaat. Verder moet je de hashtags controleren. Ook is de reden waarom de influencer iets zegt van belang. "En is diegene wel echt een expert, komt hij of zij uit de financiële wereld, wat voor beroep heeft de influencer?", somt Reijmersdal nog wat tips op. "Realiseer je dat sociale media een goed nieuwsshow is. Er is minder aandacht voor mislukkingen."

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.