panel
15 mrt 2024, 15:53
Overdag 130 kilometer per uur rijden, in Nederland mag dat sinds maart 2020 niet meer. Destijds leidde de snelheidsverlaging bij veel automobilisten tot weerstand, maar inmiddels lijkt er flink wat steun voor te zijn. En de snelheid terug omhoog gaat ook niet snel gebeuren, meldt stikstofminister Christianne van der Wal aan Hart van Nederland.
Dit weekend is het precies vier jaar geleden dat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlaagd werd van 130 naar 100 kilometer per uur. Het doel destijds was het verlagen van de stikstofuitstoot, om zo onder meer de door stikstofregels vastlopende woningbouw vlot te trekken.
Inmiddels lijkt er best veel steun te zijn voor de maatregel. Zo zegt 54 procent van de Nederlanders over het algemeen positief te zijn over de snelheidsverlaging, tegenover 43 procent die er negatief over is. Dat blijkt uit representatief onderzoek onder 2.871 respondenten van het Hart van Nederland-panel. Van hen zegt maar 33 procent terug te willen naar standaard 130 kilometer per uur.
Maar heeft de verlaagde maximumsnelheid ook opgeleverd wat was gehoopt? Professor en milieu-expert Wim de Vries van de Wageningen Universiteit zei deze week tegen het AD dat het verlagen van de maximumsnelheid naar 100 per uur overdag de uitstoot maar met 0,2 procent verlaagt. En dat is zelfs de papieren werkelijkheid: omdat niet iedereen zich eraan houdt, gaat hij uit van 0,1 procent minder uitstoot. "De natuur help je er dus niet of nauwelijks mee."
Het verlagen van de maximumsnelheid draagt misschien maar een klein beetje bij aan het verlagen van de stikstofuitstoot, toch blijft de ingreep in stand. Demissionair stikstofminister Christianne van der Wal geeft aan dat het door de veel te hoge uitstoot niet mogelijk is maatregelen terug te draaien. "Dat kan dus niet, omdat dat bad zo vol zit, dat er echt geen druppeltje bij kan. En dat is de situatie waar we in zitten."
Van der Wal benadrukt dat de ingreep jaren terug is gedaan om ervoor te zorgen dat er ruimte ontstaat om stikstof uit te stoten voor de bouw van huizen en voor infrastructuurprojecten. Maar nu ook blijft de lagere snelheid noodzakelijk. Dat laat volgens haar zien hoe belangrijk het is dat die kraan dicht gaat. "Dat we echt die forse dalende lijn hebben."
De echte winst zit hem echter bij de verkeersveiligheid, aldus verkeersexperts. "Het is moeilijk te onderzoeken", aldus Bert van Wee, professor transportbeleid aan de TU Delft, "omdat je bij de introductie te maken had met de coronacrisis." Het wegverkeer is sindsdien flink afgenomen en nog steeds niet op het niveau van 2019, het jaar voor de coronacrisis. "Maar we weten wel dat als auto's harder rijden, de kans op een ongeval groter is, en ook de schade. Dus je kan verwachten dat er minder slachtoffers zijn gevallen dan wanneer de maximumsnelheid op 130 kilometer per uur was gebleven."
Volgens Van Wee blijkt dat het voor de verkeersveiligheid zelfs nog beter zou zijn om de maximumsnelheid nog iets te verlagen. "Om files te voorkomen en de doorstroming te verbeteren is het het beste als iedereen 91 kilometer per uur rijdt, blijkt uit onderzoek." Een maximum van 90 op de snelweg is iets dat de meeste mensen niet zien zitten, al zegt 14 procent van de Nederlanders daar wel voor te zijn.
Word lid van het Hart van Nederland-panel! Kijk hier voor alle informatie over het panel en meld je net als 40.000 andere mensen aan voor de onderzoeken!
Per onderzoek wordt een voor de Nederlandse bevolking representatief deel van het panel uitgenodigd. De laatste onderzoeken bekijk je hier.
Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.
Hart van Nederland/ANP
Deel dit artikel
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.