Terug

Volg Hart van Nederland

Allergie-informatie ontbreekt nog te vaak, vooral in de horeca

Allergie-informatie ontbreekt nog te vaak, vooral in de horeca

Milieu en Gezondheid

2 feb 2024, 09:42

In horeca, instellingen, detailhandel en ambachtelijke bedrijven krijgen mensen nog te vaak onvoldoende informatie over de allergenen in de niet voorverpakte levensmiddelen die daar worden gebruikt en aangeboden.

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) controleerde in 2023 bij 6548 van dergelijke ondernemingen. "Ruim de helft voldeed niet aan de wettelijke regels voor het verstrekken van allergeneninformatie", aldus de organisatie. Vooral in de horeca gaat er nog veel mis.

Soms worden producten uit de schappen gehaald als ze een allergie-gevoelig ingrediënt bevatten, zoals gluten en dat niet op het etiket staat:

Hart van Nederland legt uit: wanneer is er sprake van een terugroepactie?
2:20
Hart van Nederland legt uit: wanneer is er sprake van een terugroepactie?

Melden van allergenen verplicht

Bij 2008 inspecties (30,7 procent) bleek het bedrijf in kwestie op geen enkele wijze over allergenen in levensmiddelen te informeren. Volgens de NVWA hebben 500.000 Nederlanders een voedselallergie. Zij kunnen ziek worden en zelfs overlijden door het eten van bijvoorbeeld (soms zelfs al een klein beetje) gluten, noten of schaal- en schelpdieren.

Ondernemers zijn daarom verplicht om bepaalde allergenen te vermelden, bijvoorbeeld op kaartjes in de vitrine of door informatie op de menukaart. Ze moeten gasten ook laten weten dat zij altijd vragen over allergenen kunnen stellen.

Niet schriftelijk of digitaal

Bij 1081 inspecties (16,5 procent) verstrekte de ondernemer wel mondelinge informatie over allergenen, maar was deze informatie niet schriftelijk of digitaal beschikbaar voor het personeel en de NVWA. En bij 807 inspecties (12,3 procent) ontbrak een duidelijk zichtbare vermelding dat de consument voor de allergeneninformatie naar het personeel kan.

De meeste afwijkingen constateerden de inspecteurs bij horecabedrijven (51,8 procent voldeed daarvan niet), gevolgd door retail ofwel detailhandel (46 procent) en ambachtelijke bedrijven (44,8 procent). Bij zorginstellingen was het afwijkingspercentage lager, maar toch gaat het ook daar in 28,6 procent van de organisaties niet goed.

Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

ANP

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.