Terug

Volg Hart van Nederland

ALS-patiënten doen oproep, niet voor zichzelf maar voor toekomstige patiënten

ALS-patiënten doen oproep, niet voor zichzelf maar voor toekomstige patiënten

Milieu en Gezondheid

8 jan 2024, 18:15

Stichting ALS Nederland lanceert vandaag een nieuwe, confronterende campagne in het teken van 'onvermijdelijke aftakeling'. In de campagne doen echte ALS-patiënten een donatie-oproep. Niet voor zichzelf, maar voor toekomstige patiënten die wél nog een kans hebben. 

De ziekte ALS is nog steeds ongeneeslijk. Spieren vallen één voor één uit en patiënten overlijden na de eerste symptomen binnen drie tot vijf jaar. Dankzij recente technologische ontwikkelingen is een doorbraak steeds dichterbij, maar daarvoor is nog altijd extra onderzoek nodig. 

"De opbrengst van de afgelopen 3FM-actie Serious Request, die onder meer in het teken stond van ALS, is meer dan welkom, maar we zijn er nog niet", zegt Frederique Kram, marketingdirecteur ALS Nederland.

In landen als Amerika en Canada zijn medicijnen voor ALS beschikbaar, die al hebben bewezen effect te hebben. Om de medicatie ook hier op de markt te krijgen, startte Vicky de Kuijper, samen met twee anderen, een petitie:

Vicky wil buitenlands levensverlengende ALS-medicatie beschikbaar maken in Nederland
2:23
Vicky wil buitenlands levensverlengende ALS-medicatie beschikbaar maken in Nederland

De patiënten in de campagne worden met tussenpozen gefotografeerd en gefilmd, steeds met een persoonlijke vraag om financiële steun. Ingur Zijlstra is een van de patiënten in de campagne: "Ik vind het niet spannend om op televisie te komen. Het gaat mij erom dat er een medicijn komt. Ik wil er alles aan doen om ervoor te zorgen dat ALS stopt."

Zo ziet ALS eruit

Kram: "Niet alleen hun directe omgeving, maar heel Nederland is getuige van hun onvermijdelijke aftakeling. Zo ziet ALS er dus uit." Marcel Hartog, executive creative director van Joe Public, was nauw betrokken bij de allereerste campagnes van ALS Nederland. Hij zegt: "Twaalf jaar geleden was de ziekte nog vrij onbekend. De confrontatie met ogenschijnlijk gezonde mensen die inmiddels waren overleden, toonde toentertijd de genadeloosheid van de ziekte aan. Met de nieuwe campagne wordt de slechte afloop vanaf het begin duidelijk. We willen benadrukken dat er geen tijd te verliezen is in de zoektocht naar genezing."

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network | Alle rechten voorbehouden.