Terug

Volg Hart van Nederland

Scootmobieler strandt op perron door kapotte lift: 'Monteur kan pas morgen komen'

112

22 mei 2024, 20:18

Na een bezoekje aan het ziekenhuis wilde de 68-jarige meneer Petersen woensdagmiddag niets liever dan terug naar huis. Maar op station Nijverdal kon hij met zijn scootmobiel geen kant meer op. De lift was stuk, en de monteur kon pas de volgende dag komen. Daar stond hij dan. En nu?

"De monteur kan niet eerder", hoorde Petersen toen hij de storingsdienst belde. "Je moet niet denken dat ik daar de hele nacht op het perron blijf wachten", zei hij toen. Schandalig vindt hij het. "Je wordt gewoon afgewimpeld." Bij gebrek aan een andere oplossing besloot hij 112 te bellen. Binnen tien minuten stond de brandweer bij de man.

Ondersteund bij traplopen

De COPD-patiënt zit in een rolstoel om zijn longen te sparen. Traplopen gaat niet, maar dat moest hij woensdagmiddag toch doen. Brandweerlieden hebben hem daarbij ondersteund en zijn scootmobiel omhoog gedragen.

Eenmaal boven moest de brandweer Petersen zuurstof toedienen. Hij was helemaal buiten adem van het traplopen. Nadat hij bijkwam, heeft hij zijn reis naar huis kunnen vervolgen.

Niet de eerste keer

Het is niet de eerste keer dat meneer Petersen op het treinstation van Nijverdal strandt. Nog niet heel lang geleden heeft de brandweer hem ook al eens naar boven moeten tillen.

Het tijd dat er een oplossing komt voor een defecte lift, vindt hij. "Er zou standaard een monteur in deze omgeving moeten verblijven, zodat hij kan komen helpen", stelt hij voor. Maar er zou ook iets aan het station kunnen veranderen. "Een helling naar het perron, bijvoorbeeld."

Ontoegankelijk openbaar vervoer

Het College voor de Rechten van de Mens concludeerde een paar maanden geleden dat de rechten van mensen met een beperking onder stuk staan door ontoegankelijk openbaar vervoer. Terwijl reizen met het ov voor veel mensen een belangrijk onderdeel is van het dagelijks leven, zo stelt het College. "Maar wat nou als de lift op het station steeds stuk is, je een uur moet wacht op de volgende trein omdat er geen reisassistentie aanwezig is of de geleidelijnen vanwege een verbouwing zijn weggehaald?"

Er zijn afspraken gemaakt om ervoor te zorgen dat het ov in 2040 voor iedereen volledig toegankelijk is.

Het beste van Hart van Nederland? Volg ons op WhatsApp of Threads

Wil je dagelijks op de hoogte worden gehouden van de mooiste en meest indrukwekkende verhalen van Hart van Nederland? Meld je dan aan voor ons WhatsApp-kanaal, via deze link of volg ons op Threads, hier te vinden.

Deel dit artikel

Link gekopieerd
Ontvang onze nieuwsbrief
Wil je persoonlijke en indrukwekkende verhalen, met het laatste (positieve of regionale) nieuws, tips en achtergrond, in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief.

Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.

Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.

© 2024 Talpa Network. Alle rechten voorbehouden. Geen tekst- en datamining.