Persoonlijke verhalen
2 nov 2023, 21:52
De NS geeft toe dat er zaterdag grote fouten zijn gemaakt bij de horrortreinreis van een man in een scootmobiel. Longpatiënt Bas van den Dikkenberg uit Houten had hulp nodig bij het in- en uitstappen. Op de heenweg wordt hij gered, maar terug komt Bas de trein niet meer in. Hierdoor moet hij zelf rijden terwijl zijn batterij en zuurstoftank steeds leger raken.
Rond 16.00 uur gaat het mis als hij vanuit Breukelen naar zijn woonplaats Houten wil reizen. De plank die hem met zijn scootmobiel de trein in moet helpen, is er niet. Daarom belt hij naar NS. Die zegt dat misschien iemand uit Utrecht rond 17.30 uur à 17.45 uur met de plank naar Breukelen kan komen. Als hij aangeeft dat hij dan nog steeds door zijn zuurstof heen zal zijn, zegt een medewerker van NS: "Dat is niet ons probleem."
Annemarie weet ook hoe het is om in de steek gelaten te worden op een station. Na een avondje uit in Utrecht, zit ze urenlang vast op een station als de lift kapot blijkt te zijn:
Als NS er ook niet in slaagt om een taxi voor hem te regelen, besluit hij om op eigen houtje naar huis te gaan. Bijna twee uur later komt hij met zijn laatste restje zuurstof en een zo goed als lege accu thuis aan. "Het maakt je met het reizen een stuk onzekerder. Ik word er ook gewoon boos van. Ik wil gewoon normaal gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer, net als ieder ander", zegt Bas tegen Hart van Nederland.
Roos Prommenschenckel van RP Foundation zet zich al twintig jaar in voor de toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor mensen met een beperking. Zij betreurt de horrortreinreis van Bas: "Dit is iets voor ons om lering uit te trekken. Ik vind het heel belangrijk wanneer iets niet toegankelijk is, je met een tussenoplossing komt totdat het volledig toegankelijk is", zegt ze tegen Hart van Nederland.
De NS laat schriftelijk aan Hart van Nederland weten te zijn geschrokken van wat Bas is overkomen: "Hier zijn verschillende dingen niet goed verlopen, waar we met betrokken collega’s over in gesprek gaan om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet weer voorkomt. We hebben ondertussen contact gehad met de heer Van den Dikkenberg en hem onze excuses aangeboden."
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.
Deel dit artikel
Lees ook
Reizigers 'vergeten' voor miljoenen euro's op oude ov-chipkaarten: zo krijg jij je geld terug
Treinconductrice bedreigd, getrapt en gefilmd: politie deelt foto dader
Rolstoelgebruiker Annemarie in de kou laten staan door NS: ‘Dit mag niet gebeuren’
Toch nog vakantie voor ernstig zieke Reny die met rolstoel het vliegtuig niet in mocht
Ja, ik wil graag wekelijks de nieuwsbrief van Hart van Nederland ontvangen met daarin het laatste nieuws en aanbiedingen die wijzelf of in samenwerking met onze partners organiseren.
Meld je aan om wekelijks onze nieuwsbrief te ontvangen. Je kan je altijd uitschrijven. Persoonsgegevens worden verwerkt in overeenstemming met de Privacyverklaring van Talpa Network.